Du kan stadig nå at være med i konkurrencen

Publiceret 20-08-2018

Der er nu indsendt 100 forslag til en ny "Danmarkssang" i anledning af højskolebevægelsens 175-års jubilæum.
Du kan stadig nå at indsende din tekst og deltage i konkurrencen. Der er 30.000 kr. i puljen til de bedste tekster.

Sangtekst-konkurrence

Højskolebevægelsen har 175-års jubilæum i 2019. Folkehøjskolernes Forening i Danmark udskriver i den anledning en konkurrence om at skrive en tekst til en højskolesang, som afspejler nutidens Danmark

Vejledning

Upload din tekst på forslag.hojskolesangbogen.dk inden d. 14. september 2018.

Det er en sangtekst-konkurrence, så upload tekst i word eller pdf og udfyld felter med * (dvs ikke: komponist, node mv.).

Er der en melodi til, er du velkommen til at sende den med, men det er KUN teksten, der er med i konkurrencen.

Du kan uploade max fem forslag.

undefined

Send din sang via Sangindsamleren på forslag.hojskolesangbogen.dk

Proceduren

Dommerkomitéen udvælger de bedste tekster. I dommerkomitéen sidder sangbogsudvalget: Jørgen Carlsen, Dy Plambeck, Anne Odgaard Eyermann, Mette Sanggaard Schultz, Søren Launbjerg - og en repræsentant fra Rødding Højskole.

I dialog med forfatteren / forfatterne finder dommerkommitéen frem til en komponist / komponister til vindersangen /-sangene.

Præmiepulje på 30.000 kr., hvoraf der er 10.000 kr. i præmie til vinderteksten.

Sangen(e) præsenteres på FFD’s årsmøde i maj 2019.

Tidligere jubilæumssange

Da folkehøjskolerne i 1994 fejrede 150 års jubilæum for oprettelsen af verdens første højskole i Rødding, blev der præsenteret seks bud på nye folkelige sange skrevet af nulevende danske forfattere.

Bag initiativet stod Else Marie Okkels, på det tidspunkt højskolelærer på Danebod Højskole.

Ca. 25 danske forfattere tog imod opfordringen, men kun seks var i stand til inden for tidsfristen at levere et bud. Én af dem var Ester Bock. Hun skrev nr. 82 i højskolesangbogen: Blinkede dråber. En anden var Klaus Rifbjerg der skrev nr. 384 Danmark gamle barndomsland.