Sangseminar på Den Rytmiske Højskole

Publiceret 24-05-2018

Tue West, Marianne Søgaard og Folkemusikgruppen Zenobia var blandt de 20 deltagere, der slog lejr på Den Rytmiske Højskole for at skabe musik og samarbejder, der kan komme den nye Højskolesangbog til gode.

Foto: Klaus Holsting

I sidste uge forvandlede Den Rytmiske Højskole sig til en sangskrivercamp med fokus på produktion af nye højskolesange til den kommende 19. udgave af Højskolesangbogen.

Højskolens elever var taget på turné, hvilket gav plads til, at 20 forfattere, komponister og sangskrivere kunne flytte ind og få tre fordybelsesdage med mulighed for at skabe nye samarbejder og netværk på tværs af fagligheder.

Fælles for de inviterede var, at de alle i større eller mindre omfang i forvejen var bekendte med forståelsesrammen for den danske folkelige sang – og på samme tid var intentionen, at forskellige hjørner af en både folkemusikalsk og mere populærudtrykkende musik- og forfatterstil kunne mødes og udfordre fællessangsbegrebet.

Stig Kaufmanas, som er FFD’s tovholder på seminaret udtaler:

Det har været fantastisk at opleve den kreativitet der udfoldede sig i dagene på Den Rytmiske Højskole. Alle deltagerne har været utroligt produktive, og fremlagde hver dag oplæg for hinanden ved præsentationsrunderne, som var præget af arbejde med tekst og musik på højt niveau.
Stig Kaufmanas, lærer på Den Rytmiske Højskole

Nye melodier

Der blev skabt nye melodier til eksisterende tekster, flere melodier til nye tekster og forskellige inspirationsoplæg fra blandt andre Erik Sommer, Michael Bojesen og sangbogsudvalgsformand Jørgen Carlsen lagde op til at reflektere over, hvad der er vigtigt, når man fokuserer på produktion af fællessange. Med på seminaret var flere folk fra højskoleverdenen som Tue West, Marianne Søgaard og Mads Eslund, ligesom efterskoleverdenen også var repræsenteret gennem blandt andre Per Krøis Kjærsgaard og Martin Døssing Ottosen (Sorten Muld). Folkemusikgruppen Zenobia og Hans Ulrik var også blandt seminarets deltagere.

Ingen smutvej til Højskolesangbogen

Det er fortsat sangbogsudvalget, der suverænt bestemmer, hvilke sange der bliver repræsenteret i den 19. udgave af Højskolesangbogen, så alt nyt materiale fra seminaret vil blive vurderet på lige fod med andre forslag.