DR og højskolerne inviterer til marathon-sang

Publiceret 07-03-2018

DR K og P2 sender 12 timers LIVE fællessang fra Dokk1 i Aarhus, Ryslinge Højskole og Vartov i København. Og du kan være med.

160 sange i træk

DR sender den 17. marts 12 timer på DR K og P2 i hvad der måske bliver Danmarks største fællessang fra Danmarks mest solgte bog. 160 sange bliver sendt live.

Se hvilke sange der bliver sunget

Hør Højskolesangbogens historie

Find historier om sangene

Find maratonsang resten af året

12 timers live-fællessang

Tag sangbogen under armen eller syng med fra sofaen, når den danske fællessangstradition og særligt Højskolesangbogen hyldes med 12 timers live-fællessang lørdag d. 17 marts.

DR K og P2 sender fra både Jylland, Fyn og Sjælland, og alle kan møde op, når det hele sættes i gang klokken 12.00 på Dokk1 i Aarhus, skriver DR i en pressemeddelelse.

I løbet af de 12 timer, arrangementet varer, vil fællessangen blive hjulpet på vej af højskoleelever, ni århusianske kor, DR KoncertKoret, Nephew og solister som Pernille Rosendahl og Christian Hjelm, som synger for på flere end 160 sange fra højskolesangbogen.

Program

12:00-18:00: Kulturhuset i Aarhus, Dokk1. Værter: Phillip Faber & Mathias Hammer

18:00-20:00: Ryslinge Højskole (den ældste højskole på fyn). Vært: Mikkel Fønsskov

20:00-22:00: Tilbage i Aarhus

22:00-24:00: Vartov i København (Et af Grundtvigs hovedsæder). Vært: Michael Bojesen

En sangtradition med betydning

Det er ikke kun elever og personale på landets højskoler, der er glade for den blå bog, som rummer et solidt udpluk af den danske sangskat. Chefdirigent for DR PigeKoret Phillip Faber mener, at den gør os bevidste om betydningen af fællesskabet:

Den danske sangskat rummer sange og salmer til alle øjeblikke af vores liv. De hjælper os til at sætte ord på det ubegribelige og kan få os til at føle os små og ubetydelige i forhold til noget, der er meget større end os selv: et fællesskab med en mangfoldighed og tyngde, der trækker rødder langt tilbage i tiden og giver os en følelse af at høre til.

Phillip Faber, chefdirigent for DR PigeKoret.

Også bandet Nephew, der er blandt de optrædende til marathon-sangseventet, har et særligt forhold til sangene:

Den danske sangskat er ikke kun hyggelig og rar. Den er også smægtende og voldsom, og det har vi i Nephew forsøgt at fremkalde i vores nyfortolkninger af en håndfuld sange fra vores fælles sangskat. Vi tror på, vi kan lære af vores forfædre og -mødre og bruge deres sange til noget i dag (...).

Simon Kvamm, forsanger i Nephew.

Læs hvordan, du ser/lytter med på DR's platforme den 17. marts.

Læs hvor der ellers er maratonsang

Hør melodierne

Du kan søge efter titler, forfatter og kompositer og høre melodien til de 572 sange.

Hør melodierne