Sigurd Barrett modtager Den folkelige sangs pris

Publiceret 03-05-2019

Komponist, formidler og tv-vært Sigurd Barrett blev hædret med Den folkelige sangs pris 2019 på 25.000 kr. på Højskolernes Årsmøde på Rødding Højskole.

Sigurd Barrett

Den alsidige komponist og musiker med meget mere, Sigurd Barret er dette års modtager af Den folkelige sangs pris. Prisen blev overrakt i forbindelse med højskolernes årsmøde på Rødding Højskole.

Prisen bliver uddelt hvert år og gives til en eller flere, der har bidraget til udbredelsen af og kendskabet til den folkelige sang og Højskolesangbogen. Med hæderen følger 25.000 kr.

Sigurd Barrett har leveret musikken til manges barndom og bragt Danmarkshistorien til live med sin indlevende formidlingsevne. Hans musik og fortællinger samler både børn og voksne og er en del af hverdagen i mange danske hjem.

I forbindelse med prisoverrækkelsen på højskolernes årsmøde på Rødding Højskole, fik Sigurd Barrett følgende ord med på vejen:

Du har formået at skabe noget, som mennesker i alle aldre kan samles om. Du har introduceret folk for både klassisk musik, jazz og opera foruden pop, rock og rigtig mange sange. Det er godt gået. Og ikke mindst er det af stor betydning, at han har tændt en musikgnist i den næste generation, så fællessangstraditionen ikke dør ud. Det vil vi fra højskolernes side gerne sige tusind tak for!

Motivation for prisen

Sigurd spillede klaver første gang som 2-årig, skrev sine første børnesange som 6-årig, startede sin karriere som 12-årig, og bag ham ligger nu utallige værker, der både rummer stor musik, historie og underholdning.

Læs mere om Den folkelige sangs pris

Video: Interview med Sigurd Barrett om den folkelige sang:

Om Sigurd Barrett

Sigurd er født i 1967 og har en musisk studentereksamen fra Viborg Katedralskole. Han er uddannet Cand. Phil. i musikvidenskab fra Aarhus Universitet i 1992 med speciale i russisk rock.

Sigurd har været vært på 250 tv-programmer i perioden 1998-2017, hvor mange blandt andet vil kende ham fra programmer som Sigurds Bjørnetime og Sigurd & Symfoniorkesteret.

Han har udgivet 37 bøger og en lang række cd’er med musikformidling til børn.

Sigurd er anerkendt for sin dragende historieformidling, og hans bøger om bibelhistorier, kongerækken og Danmarkshistorien er til dato solgt i mere end 300.000 eksemplarer, og hans film, sange og fortællinger om Danmark og dansk kultur bruges i undervisning og til formidling landet over.

I 2003 blev han tildelt Radiosymfoniorkesterets ærespris og udnævnt til DR Symfoniorkestrets Børneambassadør.

I 2016 producerede han 40 film om Danmarks historie i samarbejde med Nationalmuseet

Privat er han far til fem børn i alderen 12-23 år.

Om Den folkelige sangs pris

Den folkelige sangs pris bliver uddelt hvert år af Folkehøjskolernes Forening i Danmark i forbindelse med foreningens årsmøde.

Prisen er på 25.000 kr. og gives til en eller flere personer, der på den ene eller anden måde har bidraget til udbredelsen af, kendskabet til og dermed fastholdelsen af den enestående kulturarv, den folkelige sang i almindelighed og Højskolesangbogen i særdeleshed er.

Prismodtageren bliver udpeget af et udvalg pt. bestående af højskolelærer på Uldum Højskole, Jacob Tybjerg, forstander på Nørgaards Højskole, Vibeke Hundborg og lærer på Nordjyllands Idrætshøjskole, Marie Bjerring.

Blandt tidligere prismodtagere finder man Bent Fabricius-Bjerre, Steffen Brandt, Erik Sommer, Anne Linnet, Peter A.G., Sebastian, Johannes Møllehave, Alberte Winding, Jens Rosendal, NHØP, Niels Hausgaard, Annisette og Benny Andersen & Poul Dissing.