Nyt sanghæfte med engelske sange

Publiceret 21-10-2019

Singalongs, Folk Songs and Hymns er titlen på et nyt sanghæfte, som kun har engelske sange i indholdslisten.

Højskolerne udgiver nu et sanghæfte med 24 engelsksprogede sange.

Køb det engelske sanghæfte i webshoppen

Intentionen er at åbne fællessangskulturen op og give et bud på gode sange, der er særligt egnede i sammenhænge, hvor mennesker mødes for at synge sammen på tværs af sprog og kultur.

Repertoiret er en blanding af danske folkesange, der er blevet oversat til engelsk samt en række populærsange på engelsk, der fungerer godt til fællessang. Syng fx engelske udgaver af Grundtvigs ”Til min Marie” og Jens Rosendals ”Du kom med alt det der var dig” og fx også Bob Dylans ”Blowin’ in the Wind” og borgerrettighedssangen ”We Shall Overcome”.

Sange i hæftet

A Little Bit More
Amazing Grace
Are There Songs To Be Sung (Har du visor, min vän)
Blowin’ in the Wind
Bridge over Troubled Water
Crying in the Rain
Does Light Shine Only from the Books (Er lyset for de lærde blot)
Every Step of Your Foot (Hvor du sætter din fod)
Fact Fiction
Killing Me Softly
Love Someone
Love Will Keep You Warm
Morning Has Broken
Right Next to the Right One
See the Golden Sun from the Ocean Rise (Se, nu stiger solen af havets skød)
That’s What Friends Are For
The Tightrope (Kære Linedanser)
Those Who Were
We Shall Overcome
We Welcome with Joy this Blesséd Day (Den signede dag med fryd vi ser)
What Is It, My Marie (Hvad er det, min Marie)
With a Little Help from My Friends
You Came With All You Have and Are (Du kom med alt det der var dig)
You’ve Got a Friend

Det er en klar ambition, at denne udgivelse skal være med til at brede fællessangstraditionen endnu mere ud - både på højskoler med internationale elever, men også I andre sammenhænge i samfundet, hvor nationaliteter mødes. Redaktionen bag udvælgelsen har lagt vægt på flere forhold:

“De udvalgte sange repræsenterer både nogle kernesange fra den danske sangskat, der er oversat til engelsk, kombineret med sange fra den mere populære genre. Det har været vigtigt for os, at de traditionelle sange skulle repræsenteres, så vi kan formidle fundamentet for højskoletraditionen. I andre sammenhænge er det godt at kunne synge nogle mere universelle sange, som mange kender og kan relatere til. Vi har prøvet at leve op til begge dele”,

siger Rasmus Skov Borring, redaktør for sanghæftet.