Podcast sætter spot på nye sange i Højskolesangbogen

Publiceret 31-10-2020

"For 19. gang de sang" er en podcast om 10 nye sange fra 19. udgave af Højskolesangbogen. Den er produceret af to unge Højskolesangbogsentusiaster, der mødte hinanden på topmøde for Højskolernes ambassadørnetværk. Introduktionen er i luften og første afsnit udkommer 1. november. Følg med de næste 10 søndage.

I juni måned ringede telefonen og i røret var højskoleambassadør Mikkel Poulsen, som introducerede:

"Vi vil gerne præsentere den nye højskolesangbog i et podcastformat, gennem et udvalg af nye sange, ved at gå bag om tema, tilblivelse, melodiføring og de gode historier. Højskolesangbogen skulle gerne nå nye målgrupper."

Mikkel Poulsen og Mikkel Skovgaard formål med podcasten

10 podcast, 10 søndage kl. 10

Mikkel Poulsen og Mikkel Skovgaard har nu være på besøg hos en lang række kunstnere, som har en sang med i 19. udgave af Højskolesangbogen. De har produceret podcasten For 19. gang de sang for Højskolerne og Højskolesangbogen. Det er 10 afsnit, du kan høre fra søndag den 1. november og de efterfølgende 9 søndage: 10 podcast, 10 søndage kl. 10.

Hent podcasten

Eller find den i din podcast app.

For 19. gang de sang

19. udgave udkommer den 12. november, så vi kan af gode grunde ikke afsløre, hvilke sange Mikkel og Mikkel sætter spot på. Men du kan lytte til introen nu. Søndag den 1. november breaker vi endnu en sang. Den er omdrejningspunktet i første tema for "For 19. gang de sang", som er fædrelandssange.

De 10 temaer er

• Fædrelandssange
  • Klimasange
  • Sange af kvinder
  • Sange fra højskolen
  • Mangfoldighedssange
  • Sange fra popkulturen
  • Aftensange
  • Sange til ungdommen
  • Nye salmer
  • Sange uden sne

En podcast om en hjertesag

Vi vendte mikrofonen den anden vej og interviewede podcastproducenterne om deres tanker om serien.

Hvad motiverede jer til at lave denne serie?

Egentlig begyndte det med, at vi bare gerne ville lave en podcast. Og da vi har en fælles interesse for Højskolesangbogen og fællessang, så vi en oplagt mulighed for at lave podcast om en hjertesag. Vi tænkte, at fortællingerne om de nye sange ville kunne gøre sig godt i et lydformat. Vi mødte faktisk "for alvor" hinanden på en højskoleambassadørweekend som frivillige på Sønderborg Idrætshøjskole på en workshop om fællessang, så derfra vidste vi, hvor vi havde hinanden. Og da vi så, at den nye højskolesangbog var på vej, så vi vores snit og gik til Højskolernes forening.

Hvorfor skal man stille ind på den?

Det skal man, fordi der bag alle sange står nogle mennesker med historier og musikalske ønsker, som man måske sjældent tænker over, når man bare synger en sang. Sangene fortjener en grundig præsentation, og vi vil meget gerne give en genvej til den nye højskolesangbog, så folk hurtigt kan tage den og de nye sange til sig.

Vi er også selv så unge, at det er første gang, vi er bevidste om, at der udkommer en ny højskolesangbog, og kan godt mærke, at det kan være svært at give afkald på den bog, vi selv har været på højskole med, og tage imod en ny, som man ikke føler sig forbundet til. Det har derfor været vores ambition at give folk som os en indføring i nogle af de nye sange fra den 19. udgave af Højskolesangbogen og knytte nogle gode fortællinger til dem - så bliver oplevelsen af at synge dem måske også det større.

Så hvis man er interesseret i den folkelige sang og dens udvikling kan man forhåbentlig med stor fordel lytte med.

Hvem håber I lytter med?

I al beskedenhed håber vi, at hele Danmark vil lytte med, ligesom morgenfællessang på tv for eksempel er blevet en folkedille. Højskolesangbogen skal være fælleseje for hele landet. Det vil vi gerne bidrage til, og alle kan være med på fællessang. Der er til gengæld et mere eller mindre konkret højskolesegment, som måske vil være de første, der går til den. Dem regner vi selvfølgelig med, men vi gør os da også håb om, nu det er en podcast, at mediet vil tiltrække en yngre gruppe mennesker, der måske ovenikøbet ikke endnu har så stort kendskab til Højskolesangbogen.