Salmen udfolder Grundtvigs syn på kristendommen
Livs-Kilden i Dåben er Grundtvigs oprindelige titel. Kun en enkelt linje er blevet ændret, siden Grundtvig digtede salmen. Sidste linje i 2. vers lød oprindelig: ”Endskiønt ham en kvinde bar hos sig”. Digteren har altså haft en klar tanke med sin salme fra begyndelsen.
I denne salme kommer Grundtvigs historiske syn på kirke og kristendom til fuld udfoldelse. Vi bevæger os fra Det gamle Testamentes tid over Jesus’ fødsel og dåb, menighedens tilblivelse med dens åndelige bad og frem til nutiden og videre ind i fremtiden til tidernes ende og Gudsrigets endelige sejr.
Sangens titel er Gudsordet
Den røde tråd i dette historiske forløb er første linje i hvert vers: ”Alle min kilder skal være hos dig”. Det er et citat fra den gammeltestamentlige Sl 87,7. Derfor kan Grundtvig tale om, at det var Gudsordet i gamle dage. Det lød til det israelitiske folk, som også Jesus’ mor var rundet af. Grundtvig giver citatet en lille drejning ved at lade det være Gud, der taler til sit folk. Dermed kan han lade ordet lyde til de efterfølgende generationer.
Kirken har bragt det gamle ord videre
Ordet gjaldt stadig i ”tidens fylde”, da Jesus blev født som opfyldelsen af Guds løfter i Det gamle Testamente (vers to). Det gjaldt også, da han blev døbt i Jordanfloden, og ordene lød, da han steg op af vandet: ”Min søn! Jeg har velbehag i dig” (vers tre).
Vers fire kan virke lidt uklart; men Grundtvig tænker med Åndsbadet formodentlig på Helligåndens udgydelse over apostlene på den første pinsedag. Den kirke, som dermed blev indstiftet, har siden bragt det gamle ord om livskilden videre gennem århundrederne ved dåben, som gemmer Kristus i sig med det ord, der tilsiges den døbte. Det er en slags dobbeltvirkning: Dåben bærer Kristus skjult i sig; og Kristus bærer dåben i sig som det ord, der til stadighed fornyes i menigheden. Dåben spillede en afgørende rolle i Grundtvigs kirkesyn.
Skaberværket skal genfødes ved tidernes ende
Dermed er der banet vej for den mægtige vision i det sidste vers, hvor vi føres frem til, at hele skaberværket ved tidernes ende skal genfødes som en opfyldelse af det gamle ord: ”Alle mine kilder skal være hos dig!” Dette har hele tiden været Guds plan med verdens og menneskehedens historie.