At kende sig selv

Baggrund Frihed og fællesskab

Sangen er en bestillingsopgave fra Folkehøjskolernes Forening i anledning af 150-året for Danmarks første højskole i Rødding. Jesper Kallesøes tekst handler om unges søgen efter identitet - om at sprænge grænser og blive sig selv. Den henvender sig til et "du", der frigøres i åbenhed og fællesskab med andre. Erik Sommer skrev melodien.

Folkehøjskolernes Forening bestilte sangen til 150-året

At kende sig selv er en bestillingsopgave fra FFD, Folkehøjskolernes Forening. Den er skrevet i 1994, da folkehøjskolerne fejrede 150-året for Danmarks første højskole i Rødding. I den anledning udgav FFD’s Forlag et hæfte med titlen 6 folkelige sange, heriblandt også Højskolesangbogens Blinkende dråber. Alle seks var nyskrevne. Komponisten Erik Sommer og tekstforfatteren Jesper Kallesøe, begge lærere på Nr. Nissum Seminarium ved Lemvig, bidrog med denne.

Formsproget gør sangen velegnet som fællessang

Med sit strengt metriske og strofiske formsprog er At kende sig selv velegnet til fællessang. De fem vers rimer klassisk, a-b-a-b-c-c-b. Sangen har desuden et stærkt billedskabende og sanseligt sprog.

Jeppe Aakjærske allitterationer

I sangen optræder både ”møl i spiraler”, ”kometernes haler” og en kærlighed, der med næsten Jeppe Aakjærske allitterationer ”dirrer i dunet om dammenes siv”. Det sidstnævnte er et lokalt sanseindtryk fra Lemvigegnen, hvor Kallesøe, der kalder sig selv en hjemmefødning, er født i 1952 og stadig bor. Indimellem har han dog uddannet sig som cand.mag. i kristendom, tysk og filosofi på Aarhus Universitet.

Jesper Kallesøes debutsang i Højskolesangbogen

Jesper Kallesøe holder af ballader med scenisk fremadskridende handling, og det fremgår også af denne debutsang i Højskolesangbogen. Hans mest kendte ”voksensang” er nok Der findes en frihed, som også er at finde i Højskolesangbogen. Sammen med Erik Sommer har han også produceret en række børnesange.

Højskolerne har udgivet klaverakkompagnementer til 100 sange fra Højskolesangbogen. De er tilgængelige på diverse streamingtjenester (SpotifyiTunes og andre online tjenester)

Stream akkompagnementerne.

Sangen handler om at sprænge grænser og blive sig selv

At kende sig selv handler om unges søgen efter identitet. Om at sprænge grænser og blive sig selv – uden navlebeskuende selvoptagethed. Kallesøe betegner sangen som ”et livsanskuelsesprojekt”. Den er ”et korrektiv til det selvoptagede”.

Den henvender sig til et ”du”, den enkelte, der frigøres i åbenhed og fællesskab med andre ved at turde slippe den forstandsmæssige kontrol. Og kærligheden bryder ind i selvrealiseringen som en suveræn kraft, der kommer bag på enhver, som det fremgår af sangens andet vers. Budskabet i sidste vers er, at først i mødet med den anden lærer man sig selv rigtigt at kende – og vokser ved det.

Erik Sommers melodi tilhører en nyrytmisk tradition

Erik Sommers melodi tilhører det, man måske kunne kalde en nyrytmisk tradition: Fællessang med inspiration fra viser, rock, pop og jazz karakteriseret ved hyppig brug af fx synkoper og højt opbyggede akkorder.
Melodiens spring og synkoper vil sikkert kræve lidt arbejde med indlæringen, men den er med sin righoldige og stedvist dristige (fx takt 9) harmonisering en fin lille ørehænger, når først den sidder.

Fakta om At kende sig selv

Tekst: Jesper Kallesøe, 1994

Melodi: Erik Sommer, 1994

Tekst og melodi er skrevet i anledning af 150-året for Danmarks første højskole i Rødding.

Første del af artiklen er skrevet af Anders W. Berthelsen og melodibeskrivelsen af Peter Søvad