Teksten beskriver Jesus’ kamp for retfærdighed
Første vers ser tilbage på, hvad der skete i Jesus’ liv. Holdt i datid remser den slagfærdigt op, hvordan Jesus i alle sammenhænge kæmpede mod uretfærdighed og nød og satte sig selv og sit liv ind i den kamp. Hver linje begynder med ”Du satte”, men udtrykket varieres på raffineret, viseagtig facon. Dette viseagtige præg har en lang tradition i dansk salmedigtning. Vi finder det hos både Kingo, Brorson og Grundtvig, for nu at nævne de tre store.
Nu virker Jesus fra højeste sted
De efterfølgende tre vers er holdt i nutid og beskriver på den måde betydningen af Jesus’ virke for mennesker i dag. Men situationen er egentlig den samme, selv om Jesus nu ”taler til os fra højeste sted”, det vil sige Guds og autoritetens sted. Selv om han nu er uden for al fortræd, er han stadig levende til stede og deler liv med sin menighed.
Jørgensen leger med sproget
I tredje vers nævnes kampen for frihed og fred, som man vel på ingen måde kan sige, at socialismen har patent på. Snarere er det en inspiration fra evangeliet, når sådanne idealer indgår i den politiske kamp. I de sidste to linjer er der et fikst ordspil: ”ind i den yderste” og ”ud af den inderste”.
Jesus nævnes ikke direkte i salmen
I sidste vers sendes den syngende menighed ud til den samme kamp, inspireret og opmuntret af den Jesus, som faktisk slet ikke er nævnt i salmen, men som vi gætter os til ud fra vores kendskab til ham og evangeliernes beretning om ham.
Merethe Wendler har skrevet melodier til flere af Jørgensens salmer
Merethe Wendler var organist ved Tingbjerg kirke, samtidig med at Hans Anker Jørgensen var præst. Hun skrev melodierne til flere af hans salmer, og menigheden blev prøveklud for de nye salmer. Hun er nu gymnasielærer på Aurehøj gymnasium i København, hvor hun bl.a. skriver rytmisk kirkemusik.
Melodien understøtter tekstens agitation
Melodien til Du satte dig selv i de nederstes sted er som teksten moderne, den er enkel og rytmisk. Den består af én frase, der som sekvens flyttes opad i de tre første linjer før frasen i fjerde linje afslutter melodien, som den begynder. Melodien varieres undervejs ved skift mellem mol og dur. Den er enkel og let at lære, og den understøtter den agiterende tekst.