Baggrund Frihed og fællesskab
Er der steder hvor sandheden synger

Sangen er skrevet til Ryslinge Højskoles 150-års jubilæum i 2016. Jens Rosendal blev bedt om at skrive en tekst med udgangspunkt i, hvad han ville sige til et ungt menneske i dag. Budskabet er, at man aldrig skal stoppe sin søgen, uanset hvor i livet man er. For måske ligger det rigtige svar et helt andet sted, end man troede - det skal man selv erfare. Rasmus Skov Borring har skrevet melodien, der veksler mellem dur og mol og dermed understreger det alvorlige i budskabet.

Jens Rosendal har ofte skrevet om at turde gå imod flokken

At finde sin egen identitet, at turde gå imod flokken og at stå der, ”hvor slaget skal stå”, har været en ledetråd gennem Jens Rosendals liv og forfatterskab, hvad enten det drejer sig om kristendom, politik eller spørgsmål, der relaterer sig til personlig udvikling og erfaring. I Er der steder hvor sandheden synger kommer han hele vejen rundt.

Sangen er skrevet til Ryslinge Højskoles 150-års jubilæum

Flere af de sange, Jens Rosendal har skrevet, er bestillingsopgaver. Sangen er skrevet til Ryslinge Højskoles 150-års jubilæum i 2016. Oplægget var, hvad Jens Rosendal ville sige til et ungt menneske i dag. Sangen indeholder derudover også referencer til de teologiske kampe, der har fundet sted i Ryslinge gennem tiden. Selv i dag huser Ryslinge til trods for sine kun knap 2000 indbyggere både en sognekirke, en frimenighedskirke og en valgmenighedskirke. Substansen i stridighederne var frihed og retten til at følge sin egen vej.

1. Er der steder hvor sandheden synger
du glemmer din frygt og dit pjat
og selv tør forsøge at finde
se efter hvor målet er sat
at finde en vej gennem dagen
at vove at finde en havn
trods uvejr og bølger at stå der
med udsyn fra bro eller stavn.

2. Er der steder hvor friheden kalder
og kræver at du melder klar
som vagt her for lyset og livet
det eneste liv som du har
alt andet kan nemt bli’ det dovne
det nemme, det velkendte sted
når andre så gerne vil synge
så skråler du tankeløst med.

3. Måske stedet er her hvor du tror på
at livet er mer’ end fidus
måske bli’r du fremmed i flokken
der passer det vanlige hus
for folket skal finde sin bane
og vokse i tro og med ånd
det kræver tit mod og en vilje
der løsner de snærende bånd.

4. Er der steder hvor kilderne springer
måske er her sådan et sted
og selv om alt om os bli’r ændret
er fordringen stadigvæk med:
at høre, at svare, at være
at stå der hvor slaget skal stå
at gribe, at turde, at elske
når livet og kampen går på.

Man skal turde gå sin egen vej

Budskabet i sangen er, at man skal passe på med at lade sig hegne ind i kasser - som Jens Rosendal selv udtrykker det. Dermed er han også tilbage ved det oprindelige oplæg til sangen, nemlig hvad han vil sige til unge mennesker lige nu:

”Det er ikke sikkert, du kan blive i det sikre, hvor du var i første omgang. Måske ligger det rigtige for dig et helt andet sted"

Man bør, ifølge Jens Rosendal, aldrig stoppe sin søgen, uanset hvor i livet man er. Dermed har sangen også referencer til Jens Rosendals egen livskamp om kærligheden og hans erkendelse af at være homoseksuel. Andre kender ikke svaret for den enkelte – det skal erfares personligt. Men højskolen kan sætte rammer op, der gør, at unge mennesker tør gå en anden vej end den gængse.

Sangen blev Jens Rosendals afgangsreplik

Sangen er en af de sidste bestillingsopgaver, Jens Rosendal tog ind, før han i 2018 indstillede turnélivet og gik på pension i en alder af 86 år. Den havde præmiere i Helle Solvangs radioprogram på P2 Vis mig din sang, skat og blev således en slags replik fra digteren, der brugte mange år på at finde sin egen sandhed og lade den komme til live.

Rasmus Skov Borrings melodi understreger alvoren i budskabet

Rasmus Skov Borrings melodi begynder eftertænksomt og melankolsk i mol og maj7. Midtvejs i sangen lander harmoniseringen på dominanten, der åbner sangen mod en mere optimistisk anden halvdel i dur (”at finde en vej gennem dagen …”). Selv i anden del er tonaliteten fortsat moltonet. Det understreger alvoren i budskabet – lad ikke dit liv passere forbi uden at tage stilling. Flere passager har et orgelpunkt, der skaber en anden form for spænding, end hvis man blot holdt sig til grundakkorderne i bassen.

Rasmus Skov Borring fortæller, at han har lagt vægt på, at harmoniseringen i det efterfølgende mellemspil er en del af sangens udtryk, hvor man føres tilbage til udgangspunktet, skærper opmærksomheden og igen bliver fokuseret til versets begyndelse.

Sangen er titelmelodien på makkerparrets album

Er der steder hvor sandheden synger endte som titelmelodi på Rasmus Skov Borring og Jens Rosendals album med kunstneriske versioner af et udvalg af deres sange.

Jens Rosendal har gennem sit forfatterskab modtaget adskillelige priser for sine poetiske bidrag til højskoletraditionens sange – blandt andet Den folkelige sangs pris. Rasmus Skov Borring modtog i 2019 N.F.S. Grundtvigs Pris for at være en særlig ambassadør for fællessangen i Danmark.

Højskolerne har udgivet klaverakkompagnementer til 100 nye sange fra Højskolesangbogen. De er tilgængelige på diverse streamingtjenester (Spotify, iTunes og andre online tjenester).

Stream akkompagnementerne

Fakta om Er der steder hvor sandheden synger

Tekst: Jens Rosendal, 2016

Melodi: Rasmus Skov Borring, 2016

Artiklen er skrevet af Rasmus Skov Borring, melodibeskrivelsen af Jesper Moesbøl.