Carl Nielsens 150-års fødselsdag gav anledning til nye sange
I anledning af Carl Nielsen -året i 2015, hvor 150-året for den fynske komponists fødsel blev markeret, bad organisationen Songwriters Circle og Odense Symfoniorkester en række sangskrivere om at skrive nye sange med inspiration fra Nielsens melodier samt teksterne til dem. Det skete på initiativ af sangeren og sangskriveren Betina Følleslev under projektnavnet Den Nye Danske Sang. Resultaterne blev opført ved en orkesterkoncert den 25. oktober 2015 i Odense, dirigeret af Michael Bojesen .
Sys Bjerre lod sig inspirere af en Drachmann-tekst
En af projektets deltagerne var popartisten Sys Bjerre , der i 2008 fik et gennembrud med debutalbummet Gør det selv . Hun blev bedt om at skrive en ny sang med afsæt i Du danske mand af al din magt , skrevet i 1906 til en tekst af Holger Drachmann . Sangen indgik i vaudevillen Sommerrejsen , der havde premiere i Tivoli samme sommer, og den blev i Carl Nielsens egen levetid en af hans mest populære. Den har da også stået i adskillige udgaver af Højskolesangbogen, men gled ud i udgaven fra 1989 og synges ikke meget længere.
Sys Bjerre. Foto: Petra Kleis
Melodien er stærkt inspireret af Carl Nielsens
Melodisk trækker Bjerre på Nielsens melodi ved ligeledes at åbne på den gængse melodiske vending fra kvint op på grundtonen, dog med en tonegentagelse i begyndelsen, som Nielsen ikke anvender. Hun gentager også Nielsens sekvensering af åbningsfrasen i takt 8-9, ligesom hun også når melodiens toptone på præcis første slag i takt 11. Dog svinger hendes melodi sig op på toptonen ved hjælp af et større toneinterval end Nielsens (en lille sekst i stedt for forlæggets kvart), hvilket gør den dramatiske virkning af toptonen langt større. Endelig kopierer Bjerre stort set Nielsens afrunding af melodien i de sidste to takter.
Dét at synge bliver et gennemgående tema
Drachmanns fokus på det nationale og mandekønnet bliver hos Bjerre transformeret til en sang med titlen Fædrelandet , hvis titel i øvrigt er identisk med Drachmanns oprindelige titel. Hun fastholder forlæggets tiltale i anden person, som hun dog ikke som Drachmann begrænser til første vers, men gennemfører i alle vers. Endvidere følger hun forlægget ved i andet vers at fokusere på det at synge.