Frit land

Baggrund Frihed og fællesskab
Frit Land CC af Slaunger

Frit land er er bud på en nationalhymne i moderne klæder. Den er både en hyldest til og en kritik af Danmark, og teksten åbner for flere tolkningsmuligheder. Gennem sin vekslen mellem mol og dur har melodien en melankolsk og eftertænksom klang over sig, der underbygger tekstens komplekse emne.

Carl Emil Petersens sang er en moderne klassiker

Frit land er på kort tid blevet en af nyklassikerne inden for fællessang. Både musik og tekst er skrevet af Carl Emil Petersen, frontfigur og forsanger i det nu hedengangne Ulige Numre, og han giver med Frit land sit bud på en nationalhymne i moderne klæder.

Teksten kan tolkes på flere måder

Frit land er både en hyldest og kritik af Danmark, og teksten åbner for flere tolkningsmuligheder.

Frit land som nationalkonservativ fædrelandssang

Med sit højtidelige sprog og referencer til den danske natur fremstår sangen nærmest som et guldaldermaleri, og kan læses som en nationalkonservativ fædrelandssang; Danmarks børn må være stærke og stå ret, for hvis man ryster på hånden, så “vælter det jo ind”, som det beskrives i sangens to første vers.

Teksten som kritisk kommentar til samfundets tilstand

Men teksten kan også læses som en kritisk kommentar til samfundets tilstand. Carl Emil Petersen har gentagne gange udtalt, at Frit land er opstået ud af en bekymring for den danske medmenneskelighed og solidaritet, som i øjeblikket er sat på prøve — og det åbner for andre tolkningsmuligheder: Så tilhører tankegangen i stroferne ikke forfatteren selv, men repræsenterer et menneske, der er præget af selvtilstrækkelighed og frygt, og som mener, at “hele verdens smerte kommer ikke mine ved”. Forfatteren bruger dermed et greb beslægtet med ironi og sarkasme, som let kan misforstås, hvis man ikke kender til hans baggrund for at skrive sangen.

Frit land

1. Bølgende bakker
marker, eng og skov
frit land, frit land bestå
dine brødre er borte
dine søstre sover sødt
så du må være stærk og stå ret

2. Ryster du på hånden
ja så vælter det jo ind
over landets grænser
ind i stuen i mit hjem
vi skal kaste os i bølgerne der slår mod kysten ind
frit land, frit for os selv

Sommeren var gået,
da jeg rev mig på din torn,
alt det smukkeste gør ondt.
Fra myggestik ved søerne
til trådene i bølgerne,
der brænder hendes ben.
Vi skal kaste os i bølgerne der slår mod kysten ind

3. Tusinde af øjne
de har meninger om alt
og allesammen tror at deres TV taler sandt
jeg skal prøve på at se den lysende idé,
men stregen den må trækkes i det sand

4. Tilgiv mine øjne
de ser kun fra næsen ned
hvordan sku’ jeg ku’ bære hele kloden på mit skød?
Hele verdens smerte kommer ikke mine ved

Sommeren var gået,
da jeg rev mig på din torn,
alt det smukkeste gør ondt.
Fra myggestik ved søerne
til trådene i bølgerne,
der brænder hendes ben.
Vi skal kaste os i bølgerne der slår mod kysten ind
frit land, frit land, mit sted
frit land, frit land, frihed.

Det fejlfri og smukke landskab i Danmark gemmer også på torne

Carl Emil Petersen besøgte i 2015 Libanon med Dansk Flygtningehjælp, og det blev inspirationskilden til at skrive Frit land. I mødet med syriske flygtninge og omverdenens alvor fremstod Danmark som et perfekt land. Men når vi som samfund møder omverdenen med lukkede grænser, og den offentlige debat er præget af frygt for det fremmede, fungerer alt ifølge forfatteren ikke perfekt. Det tilsyneladende fejlfri og smukke landskab i Danmark gemmer også på torne, som det beskrives i omkvædene og som opsummeres i sangens centrale sætning "selv det smukkeste gør ondt”. Sangens omkvæd står således i kontrast til versene, da tingene her vendes på hovedet, og et alternativt budskab fremsættes.

Sangens titel lægger op til refleksion om det frie land

Sangens titel, Frit land, optræder i teksten i forskellige sammenhænge sangen igennem. Måske er sangens tvetydige budskab netop understreget ved denne tekstmæssige manøvre; de mange gentagelser og forskellige udlægninger af “frit land” lægger op til refleksion og samtale om, hvad vi hver især forstår ved et frit land, hvem det frie land er for, og om ens frihed eksisterer på bekostning af andres.

Højskolerne har udgivet klaverakkompagnementer til Højskolesangbogen for børn. De er tilgængelige på diverse streamingtjenester (SpotifyiTunes og andre online tjenester)

Stream akkompagnementerne

Melodien underbygger tekstens komplekse emne

Som eneste sang på albummet Grand Prix (2015) er Frit land indspillet udelukkende med guitar og sang. Den enkle komposition gør sangen egnet til fællessang, og den er hurtigt blevet en yndet favorit. Gennem sin vekslen mellem mol og dur har sangen en melankolsk og eftertænksom klang over sig, der underbygger tekstens komplekse emne.

Frit land minder os om Gnags' advarsel mod selvtilstrækkeligheden i 80'erne

Næsten på samme måde, som Peter A.G. og Gnags gjorde det i 80’erne med Danmark, dit indre ocean, oplever Carl Emil Petersen, at medmenneskeligheden i Danmark er sat under pres, og han skriver som resultat en opsang til et Danmark, hvor frygten for det fremmede er allestedsnærværende. Men hvor budskabet i Danmark, dit indre ocean står klart frem og advarer mod en national selvtilstrækkelighed, er budskabet i Frit land gemt bag en ironisk afstandtagen, og som følge heraf er der flere tolkningsmuligheder.

Fakta om Frit land

Tekst: Carl Emil Petersen, 2015