Happy Xmas (War Is Over)

Baggrund Året

John Lennon og Yoko Ono var fredspolitisk engagerede, og de gjorde deres bedste - både som aktivister og kunstnere - for at sætte fred på dagsordenen. Motivationen til at skrive Happy Xmas kom ud af en stadig stigende frustration over deres nye hjemlands udenrigspolitiske engagement og den sociale ulighed i det amerikanske samfund. Sangen er således mere en fredssang, end den er en egentlig julesang.

Sangen er en fredssang

Fra John Lennons sidste år som medlem af The Beatles samt i perioden frem til hans dramatiske død i december 1980 var han stærkt præget af et fredspolitisk engagement. Både i sin musikalske produktion og som aktivist og samfundsdebattør forsøgte han konstant og ofte i parløb med sin kone, Yoko Ono, at sætte fred på verdens dagsorden. Sangen Happy Xmas er således en fredssang og i hvert tilfælde ikke i traditionel forstand en julesang. Paradoksalt nok har den fået fast plads i julens populærrepertoire mellem langt mere letbenede og kommercielle sange.

Sangen blev skrevet under morgenmaden på det hotel, John Lennon og Yoko Ono boede på, da de lige var flyttet definitivt til New York. Den blev indspillet natten mellem den 28. og 29. oktober 1971, og udgivet i december samme år.

Lennon og Ono forholder sig til deres nye hjemland

Motivationen til sangen kom af en stadigt stigende frustration blandt andet over USA’s engagement i Vietnamkrigen, og sangen starter med at bore sig direkte ind i samvittigheden med spørgsmålet: ”And so this is christmas, and what have you done?” Og den efterfølgende venlighed: ”we hope you have fun” er i munden på den ofte sarkastiske Lennon i bedste fald dobbelttydig. Ud over den udenrigspolitiske bekymring retter Lennon/Ono også blikket indad på deres nye hjemland USA og sætter fingeren på den sociale ulighed ”… for weak and for strong, the rich and the poor ones” samt raceproblematikken ”… for black and for white, for yellow and red ones”.

Diget er uden poetiske finurligheder

Der er ingen poetiske finurligheder eller metaforer i digtet, der (hvis ikke det lige kom fra Lennon) kunne synes naivt i sit rimstrukturerede indhold. Lennons velkendte renommé som provokatør og samfundskritiker gjorde ham i stand til at skære sine budskaber ud i pap uden at forfladige dem (fx Give Peace A Chance, Power To The People og Imagine).

Melodien udføres i tre tonearter

6/8-melodien er opdelt i tre perioder à otte takter. Det er grundlæggende den samme melodi, der udføres i tre tonearter. Den modulerer en kvart op à to gange for derefter at returnere til starttonearten og starte forfra. Både den gennemgående melodis opadgående spænding, der forløses i slutfrasen, og den overordnede struktur med modulationerne giver melodien en stærk fremdrift, der forhåbentlig kan motivere til at klare det store toneomfang. Efter de to første vers introduceres omkvædet: ”War is over if you want it, war is over now”, der herefter – meget elegant – kan fortsætte som kontrapunktisk akkompagnement til en evt. repetition af de første vers.

Fakta om Happy Xmas (War Is Over)

Tekst og melodi: John Lennon / Yoko Ono, 1971

Artiklen er skrevet af Jakob Bonderup.