Har du fyr

Baggrund Liv

Den norske sangskriver Ola Bremnes skrev sangen efter et alvorligt sygdomsforløb. Fyret og lyset er billeder på, hvor vigtig støtte og omsorg fra venner og familie er i svære livsituationer, for lyset kan hjælpe en med at komme videre i livet, men også med at finde tilbage til der, hvor man hører hjemme.

Ola Bremnes skriver om relationer mellem mennesker

Ola Bremnes (f. 1955) er en norsk sangskriver, musiker og forfatter, opvokset i Lofoten i Nord-Norge. Ola Bremnes skriver sange om relationer mellem mennesker, ofte med naturen som den bagvedliggende kulisse. Ola Bremnes skriver sine tekster og melodier i en gammel skolestue fra 1800-tallet med udsigt over de majestætiske nordnorske bjerge. Både Ola og hans to søskende Kari og Lars er folkekære musikere i Norge.

Har du fyr blev udgivet første gang på Ola Bremnes' soloalbum Gudene vet i 2006. Sangen blev landskendt i Norge, da bandet Hekla Stålstrenger lavede sin egen version af sangen i 2011. Sangen synges i mange forskellige sammenhænge, fra bryllup til begravelser.

Sangen var klar efter et slagtilfælde

Har du fyr har en speciel forhistorie: Ola Bremnes var tidligere blevet bedt om at skrive en sang om fyrtårnet Skomvær fyr som ligger i Lofoten - men sangen handler ikke om et konkret fyrtårn, men om venskab. Sangen blev til på en rejse i Canada, hvor Ola Bremnes blev akut syg (ramt af slagtilfælde). Da han vågnede på hospitalet efter slagtilfældet, var han lam i halvdelen af kroppen, men klar i hovedet - og efter Ola Bremnes’ eget udsagn havde han hele teksten til Har du fyr i hovedet, klar til at blive skrevet ned.

Har du fyr

1. Ytterst i verden, ytterst i vest
kan hende du seile di skute.
Kan hende du seile tilfeldig som gjest
– kanskje du går der i rute?
Uansett treng du et punkt som e fast
der du frakte di skjøre last.
Det e nok at det står der og brenn
– en trofast gammel venn.

men også tar dæ hjem.

2. Vårherre sa det da jorda vart te:
La det bli lys! Og det ble det.
Så satte han sol og måne og stjerne
opp så vi kunne se det.
Men det som Han glemte i skapningens gry
va alle de som e dømt til å fly
på havet i vær og vind
når skodde og mørke sett inn.

3. Et landemerke førr håp og drøm
– helst vil vi la det bemanne
der skarven flyr og der seien svøm
ute på kanten av landet.
Et hus i havet som står han a
og gjør en seiler så glad, så glad
og rope så sjøen skvett:
Æ vil bli sett!

1.6. skjøre last: skrøbelige last

2.2. løkte: lygter

2.4. riktig lei: på ret kurs

3.7. skodde: tåge

Lyset er et billede på venskab

Mange af Ola Bremnes' venner var bekymrede for ham, da han blev alvorligt syg, og sangen er på mange måder til dem. Sangen handler om, hvor vigtigt det er at have mennesker omkring sig som faste holdepunkter i ens liv. Fyrtårnet og lygterne i sangteksten er billeder på venskab og tilknytning. Lygterne, som lyser i mørket, kan ses som et symbol på støtte – at have venner som kan hjælpe i livets vanskelige situationer. Lyset fra fyrtårnet – og støtten fra ens venner og familie – kan hjælpe en med at komme videre i livet, men også hjælpe med at finde tilbage til der, hvor man hører hjemme. Ifølge Ola Bremnes kan lyset fra fyret også have en religiøs dimension, en gudstro som han har i sig.

Tonen bliver mørkere i andet vers

I sangens andet vers er tonen mørkere og skarpere. Bremnes har selv sagt, at verset har en skjult vrede i sig. En vrede som ifølge Bremnes kan være forbundet med den akutte sygdom, som netop havde ramt ham. Hvorfor skulle den ramme lige ham?

Naturen er flettet ind i mennesket

Som det er typisk for Ola Bremnes' tekster, er naturen flettet ind i menneskers oplevelser. Allerede fra første sætning i sangen befinder man sig udendørs, yderst i verden. Naturkræfterne er stærke - men det er båndene mellem mennesker og følelsen af fællesskab også.

Melodien understøtter teksten

Melodien understøtter teksten med sin vuggende 6/8 taktart, og består af et todelt vers og et omkvæd. Versene starter med to opadgående fraser, hvor der i den sidste vendes på det forstørrede 4. trin, som leder over til anden del af verset. Her følger højdepunktet, og netop dette sted indeholder teksten nogle af sangens vigtigste pointer. Inden omkvædet lander melodien igen på grundtonen, og i omkvædet hviler melodien på kortere fraser og gentagelser.

Afslutningsvist i omkvædet optræder en tonikaparallel, som efterfølges af den afsluttende forudholdskadence. Bremnes’ valg af akkorder dette sted gør netop det, som teksten beskriver: ”ta’r dig bort og hjemmefra, men også ta’r dig hjem”.

Højskolerne har udgivet klaverakkompagnementer til 100 nye sange fra Højskolesangbogen. De er tilgængelige på diverse streamingtjenester (Spotify, iTunes og andre online tjenester).

Stream akkompagnementerne

Fakta om Har du fyr

Tekst og melodi: Ola Bremnes, 2006

Artiklen er skrevet af Rasmus Dyrvig Henriksen.