Baggrund Liv
Kys det nu, det satans liv

Sangen er udgivet på TV-2's store album Nærmest lykkelig fra 1988, der også er optaget i Kulturministeriets Kulturkanon. Sangen beskriver de øjeblikke, hvor man stopper op og spørger sig selv om man har gjort, som man ville, og hvad meningen med livet egentlig er. Verset har en recitativisk karakter, mens omkvædet løfter sig op som en storladen, ny begyndelse der indfanger de øjeblikke, hvor livet er allermest smukt.

Sangen er udgivet på TV-2's næstmest solgte album

Kys det nu, det satans liv er skrevet af Steffen Brandt og udgivet af TV-2 på albummet Nærmest lykkelig fra 1988, TV-2's til dato næstmest solgte. Sangen hører til blandt bandets bedst kendte og mest afholdte sange.

Livet opleves som lidt krøllet - men også helt almindeligt

Jeg'ets betragtning over livet i teksten virker ikke til at være præget af hverken skuffelse eller resignation. Snarere er der tale om en slags registrerende erkendelse, når livet beskrives som:

lidt krøllet, sammenbidt og gennemblødt

og helt almindeligt.

Omkvædet viser livet, når det er storladent og dristigt

Brandt har om sangen sagt, at hvor teksten til verset ridser situationen op nøgternt og sagligt, viser teksten til omkvædet omvendt livet, som det undertiden – måske i sjældne øjeblikke – kan være: storladent og dristigt. Han har desuden pointeret, at sangen blev til som følge af en pludselig opbremsning i livet hos ham selv, på vej fra at være ung til at blive voksen. Tvivlen meldte sig her som et du, der krævede hjerteblod, nærvær og tagen ansvar for eget liv.

Teksten reflekterer over øjeblikket, hvor man stopper op

Ifølge Brandt er tekstens livsbetragtende aspekt som affødt af netop det særlige øjeblik, hvor man

pludselig ser sig selv tilfældigt spejlet i et butiksvinduepå vej hastigt videre, men nu strejfet af en tanke, et spørgsmål, en tvivl: Er det virkelig mig derinde i spejlet – og var det her egentlig det, jeg ville?

Steffen Brandt

Hvad er meningen med det hele?

Sangen har referencer til andre danske sange med "livet" som tema og kan virke som en nænsom opdatering af en anden sang i Højskolesangbogen, nemlig Poul Henningsens og Kai Normann Andersens I dit korte liv (1941). Også den har en recitativisk karakter i verset, ligesom teksten i omkvædet er skrevet i anden person, altså henvendt til et du. At de to sange så på mange andre måder er væsensforskellige, ændrer ikke ved, at de begge stiller det store spørgsmål: Hvad er meningen med det hele?

1. Jeg tænkte, nå, men det’ så livet,
sådan ser det altså ud.
Lidt krøllet sammenbidt og gennemblødt
og helt almind’ligt.

Der er nog’n chancer, som man selv kan ta’
og flytte rundt med, hvis man synes.
Lidt op og ned, du ved, man klarer sig.
Åh, Gud, hvor åndssvagt.

Kys det nu, det satans liv,
og grib det, fang det
før det er forbi, åh-åh.
Ja, kys det nu, det satans liv,
og grib det, fang det før
det er forbi, åh-åh, åh.

2. Bedst som livet lige gik så godt,
og bilen næsten var betalt,
kom du og krævede mit hjerteblod
og intet mindre.

Jeg tænkte, nå, er det nu rigtig klogt,
måske en smule for moderne.
Jeg har jo, jeg ska’ li’, og vent dog lidt.
Åh, Gud, hvor åndssvagt.

Kys det nu, det satans liv,
og grib det, fang det
før det er forbi, åh-åh.
Og kys mig nu godnat, farvel,
og gå, nej ta’ og bli’
alligevel, åh-åh, åh.

Nærmest lykkelig er en del af den danske Kulturkanon

Denne skribent var i 2006 med til at sætte Nærmest lykkelig på Kulturministeriets Kulturkanon, nærmere bestemt på listen over populærmusik. I den officielle motivation for valget skrev vi, at der for TV-2 med dette album "var kommet et klædeligt præg af eftertænksomhed og undren over livets mening, som den tog sig ud i splittelsen mellem nærvær og fravær, mellem lykke og ligegyldighed. (…) Ikke uden grund hed en af sangene da også 'Kys det nu, det satans liv. Mere end nærmest lykkelig bliver man aldrig." Og som Brandt i forbindelse med sangen selv har sagt:

Tiden venter ikke venter på nogen. Det gør evigheden til gengæld.

Steffen Brandt

Musikalsk er der tale om en ballade med en eftertænksom grundtone

Musikalsk er Kys det nu, det satans liv en ballade med et vist højstemt præg. Versets recitativiske karakter understøtter tekstens eftertænksomme grundtone, mens omkvædet omvendt er mere åbenlyst melodisk med overvejende faldende melodiske bevægelser, der ligeledes understøtter den tekstlige tyngde.

Omkvædet lyder som en ny begyndelse

Omkvædet er som en helt ny begyndelse, hvor det tekstlige bud om at anerkende livet, som det er, bliver musikalsk understreget ved introduktionen af en ny toneart. Nok så vigtigt er det, at melodien begynder på grundtonen samt på den nye tonearts grundakkord. For mere enkelt kan en melodi ikke begynde – ligesom det tekstlige indhold heller ikke kan være mere enkelt: At anerkendelsen af livet med dets gode og mindre gode sider er og bliver en basal menneskelig fordring.

Få klaverspil til fællessangen

Højskolerne har udgivet klaverakkompagnementer til 100 nye sange fra Højskolesangbogen. De er tilgængelige på diverse streamingtjenester (Spotify, iTunes og andre online tjenester).

Stream akkompagnementerne

God fornøjelse!

Fakta om Kys det nu, det satans liv

Tekst: Steffen Brandt, 1988