Inger Christensens digtsamling Det
Inger Christensen udgav i 1969 sin banebrydende digtsamling Det. Om titlen fortælles det, at hun netop havde afleveret sin roman Azorno (1967) til forlaget, og næste værk kunne begynde med ordene:
”Det. Det var det. Så er det begyndt. Det er. Det bliver ved. Bevæger sig. Bliver til.”
Systemdigtningen giver frihed i skriveprocessen
Den digteriske skabelsesproces er sat i gang af et stedord, der potentielt er tomt og dog skaber betydning. Med Det indtager Inger Christensen sin plads som systemdigter, idet strukturen i samlingen er bygget op med tallene otte og tre som styrende for kompositionen. Formen er ramme om et betydningsindhold, der kan være tilfældigt, repræsentere kaos og meningsløshed. Det kan synes som et paradoks, men Inger Christensen har udtalt, at det forholder sig modsat. Systemerne giver hende frihed i skriveprocessen.
Den skabende evne er tillagt sproget
Mens jorden driver roligt rundt indeholder samme modstilling mellem kaos og orden. Sangen er indholdsmæssigt en kommentar til Ambrosius Stubs Den kedsom vinter gik sin gang (ca. 1780), og den har samme metriske form som Stubs digt. Den henviser til Stubs vandring i naturen, og forbindelsen understreges i ordvalg som ”solens strålebundt”.
Men hvor Stubs forårssang er en hyldest til naturens orden, som opretholdes af en skabende Gud, og som mennesket er en del af, så taler Inger Christensen i sit digt om skabelsens tilfældighed og skrøbelighed, menneskets ufrihed og sproget som det, der holder sammen på jorden, med henvisning til syndefaldsmyten kalder hun det ”forbuden frugt”. Sproget bliver en garanti for, at ”ingen gud/ tør gribe ud/ og plukke den, så alting skabt/ går tabt”. Der refereres til dommedag og udslettelse, mens den skabende evne er tillagt sproget, der kan gøre fri og er forbundet med et evighedshåb.
Digtet henviser elegant til Grundtvig
Digtet er skrevet til Jelling Statsseminariums 150 års jubilæum og får via sin henvisning til ordets skabende evne elegant henvist til Grundtvig, samtidig med at det benytter stedet (Gorms og Thyras Jelling) til at pointere den nationale identitet som noget, ordet har skabt: ”vor lange livsfortælling”.