Natskygge

Baggrund Liv
Af Svdmolen - Eget arbejde, CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2191547

Fra første skæve tone er Natskygge langt fra en klassisk højskolesang. Sangen kaster os direkte ind i en verden af eksistentielle spørgsmål om kærlighed og angst, og således stiller teksten lige så mange spørgsmål, som os, der synger, sidder tilbage med efter sidste tone. Christian Dorph har skrevet teksten, der forbilledligt bliver understøttet af Thorbjørn Krogshedes nærmest hypnotiske melodi.

Spørgsmålene myldrer frem

Hvor i alverden er vi henne? Er vi på besøg i et tyrkisk bad, på rejse i en ørenkaravane, eller er vi selve slangen på vej op ad en flettet kurv hos en fløjtespillende beduin? Fra første skæve tone af Natskygge er vores egne spørgsmål til sangen lige så myldrende og mange, som tekstens spørgsmål til os, der synger den.

Langt fra den klassiske højskolesang

Vi er åbenlyst meget langt fra den klassiske, danske højskolesangskat, hvor melodien typisk er lys, let, tilgængelig og genkendelig. Vi er i stedet underligt kastet ind i en verden udelukkende bestående af eksistentielle spørgsmål om angst, kærlighed, lys, mørke og den grænseløse uvished. Og på den måde er der en kompromisløs overensstemmelse mellem sangens komposition og selve livet. Vi når ikke at lære sangen at kende, før den er slut.

Teksten reflekterer over angst og kærlighed

På indholdssiden har vi en sang om to tilsyneladende modsatrettede størrelser, angsten og kærligheden, der, som Søren Kierkegaard pointerer, er de to grundfænomener i den menneskelige eksistens. Et underliggende spørgsmål i sangen synes at være hvilken af de to, der er primær. Er kærligheden livets og lysets kilde (som Grundtvig ville sige), og angsten blot et menneskeligt mareridt? Eller er det omvendt: Er angsten selve udgangspunktet i livet, og kærligheden blot ”en drøm i et evigt mørke”?

Natskygge

||: Er det angsten der gør at vi ikke
er det angst at vi ikke
er det lyset
er det tankerne der gør det
er det øjnene, øjnene :||
er det kærligheden
er kærligheden en drøm i et evigt mørke
er det natskyggeplanten
er det bittersød natskygge med
violette blomster og ægformede røde bær

Melodien er næsten hypnotisk

Sangen er skrevet af højskolelærerne Christian Dorph og Thorbjørn Krogshede. Dorphs dystre tekst er forbilledligt understøttet af Krogshedes melodi, der har noget næsten hypnotisk over sig. Som at stirre ind i slangens blik: ”Er det øjnene, øjnene”? Vi befinder os ikke kun i eksistentiel uro, men også musikalsk i det, man kalder ”harmonisk mol”, som er en skala, der indeholder tonerne i en mixolydisk b9b13. Man kalder det også ”kirketonearten”, selvom det bestemt ikke lyder som noget, vi typisk hører i kirken. Det lyder snarere som en arabisk skala.

Sangens toneart er e-mol, som angiver den akkord, hvor sangen ”finder hjem”, men i Natskygge bliver netop den akkord uafbrudt udskudt. Først på ordet ”bittersød” i sangens næstsidste linje snuser vi lige til e-mol – men vi får ikke lov at lande der. I stedet raser sangen videre mod en stadig mere febrilsk afslutning, der både musisk og eksistentielt ender i en uafklaret dominant.

Højskolerne har udgivet klaverakkompagnementer til 100 nye sange fra Højskolesangbogen. De er tilgængelige på diverse streamingtjenester (Spotify, iTunes og andre online tjenester).

Stream akkompagnementerne

Natskyggefamilien

Vi slutter med tre mystiske og mytiske linjer om natskyggefamilien. Disse planter fra fremmede himmelstrøg, som inkluderer chili og tobak, men også noget så ”dansk” som kartofler. Natskygge er med andre ord en af jordens vigtigste fødeplanter og samtidig et eksotisk og til tider giftigt krydderi i tilværelsen. Natskygge kan – præcis ligesom angsten – være kilde til liv og samtidig være hallucinationsfremkaldende – i for store mænger ligefrem dødbringende.

Det kan måske være lidt svært at slutte en morgensamling med denne sang efterfulgt af ordene ”Er der nogen meddelelser?”

Fakta om Natskygge

Tekst: Christian Dorph, 2018

Melodi: Thorbjørn Krogshede, 2018

Artiklen er skrevet af Christian Hjortkjær og Simon Nielsen.