Om lidt bli'r her stille

Baggrund Liv

Sangen er en lille og enkel sang, men med stor gennemslagskraft. Den er oprindeligt skrevet som afslutningsnummeret til Cirkus Himmelblå, men på grund af dens enkelhed og de store eksistentielle spørgsmål, som teksten stiller, bliver den ofte sunget ved begravelser. Melodien er en smuk og langsom ballade, der understøtter teksten og sætter budskabet i kontrast.

En lille sang med stor pondus

Om lidt bli´r her stille er en lille og enkel sang med stor pondus. Der er kun ét vers. Sangen, der er skrevet til Cirkus Himmelblå, fortæller om den stilhed og tomhed, der indfinder sig, når en forestilling er slut. Artister og publikum går hver til sit, alt imens tankerne flyver i retning af linedanserens poetiske balancedans. Om lidt bli´r her stille er en fortælling om stilhed og følelsen af at være alene og måske forladt.

Kim Larsen har arbejdet med mange forskellige kunstneriske udtryk i løbet af den lange karriere. Hans albums vidner om mange forskellige musikalske genrevalg: fra folkemusik over pop og rock til trubadurens fortællinger samt salmens kraftfyldte udtryk.

Kim Larsen indgik i flere kunstneriske fællesskaber

I løbet af 1980´erne indgik Kim Larsen i en række kunstneriske arbejdsfællesskaber. Gorilla Galla fra 1982 var et stort show, hvor bl.a. et gendannet Gasolin og en række af de største stemmer fra 1970´erne medvirkede. I 1983/84 skrev Kim Larsen manuskript, spillede en hovedrolle, komponerede og indspillede soundtrack til filmen Midt om natten.

Sangen er Cirkus Himmelblås afslutningsnummer

I 1985 tog Kim Larsen initiativ til et kunstnerisk fællesskab, Cirkus Himmelblå, sammen med Erik Clausen og Leif Sylvester Petersen. Det blev en fusion af en række kunstarter bundet sammen af Clausen og Petersens personlige tilgang til cirkus, gøgl og det gakkede. Hver aften sluttede forestillingen med den smukke og lidt sørgmodige sang, Om lidt bli´r her stille. Teksten refererer til linedanserens nummer som et billede på den udøvende kunstner såvel som på kunsten at leve sit eget liv, hvor der skal være balance.

Teksten rejser eksistentielle spørgsmål

Teksten rejser nogle store eksistentielle spørgsmål: Fik du set det, du ville og fik du hørt din melodi? Fik den afdøde det liv, han eller hun ønskede? Sådanne spørgsmål præger den ultimative afsked ved en begravelse. En slutning på livet giver naturligt anledning til refleksion og til store spørgsmål, men også til håb om at blive genforenet.

Sangen anvendes til begravelser

Sangens enkelhed og tekstens budskab har givet anledning til, at den ind i mellemønskes til begravelser. Det faktum at der ikke er tale om en egentlig salme har givet anledning til uoverensstemmelser. Enkelte præster finder ikke sangen egnet til et kirkeligt farvel, da den efter deres opfattelse ikke forløser og ikke hjælper.

Lyrikken rammer ned i vores livsvilkår

Lyrikken i Om lidt bli´r her stille læner sig op ad C.V. Jørgensens sang, Sæsonen er slut og Emil Aarestrups digt, Angst, hvori detlyder: ”Om lidt, så er vi skilt ad, som bærrene på hækken; om lidt er vi forsvundne, som boblerne i bækken”. Der er tale om eksempler på lyrik, der rammer lige midt ned i det vilkår, vi må leve med, men som er så vanskeligt at holde ud.

Melodien er en storladen ballade

Om lidt bli´r her stille er en smuk, langsom og storladen sang/salme i balladestil. Melodien bygger op, tone for tone i to opadgående forløb, som forløses i et break, hvor teksten siger ”går i stå”. Det tonale højdepunkt ligger i det tekstlige klimaks, Om lidt, om lidt er vi borte. Melodien indeholder mange pauser, der sætter det smukke budskab i kontrast.

Kim Larsens vokal er sikker og følsom i indspilningen

Indspilningen fra albummet, Forklædt som voksen, med Kim Larsen og bandet Bellami (1986) er velspillet og velsunget og har Kim Larsen i front med en meget sikker og følsom vokal. Der er tale om et drømmende univers, hvor engletrompeter lyder i mellemspillet.

Fakta om Om lidt bli'r her stille

Tekst: Kim Larsen og Leif Sylvester Petersen, 1986

Melodi: Kim Larsen, 1986

Artiklen er skrevet af Jesper Vognsgaard.