Globaliseringen ændrede og udfordrede vores verdenssyn
Igennem 1980’erne skyllede en bølge af demokrati og liberalisme ind over økonomi, politik og kultur i det meste af verden. Markeder åbnede sig, og verdenshandelen blev friere. Diktatur blev afløst af frie valg, først i Latinamerika og siden i de kommunistiske regimer i Central- og Østeuropa. Vi fik nye muligheder for at rejse ud og møde mennesker fra andre folkeslag – eller de kom her. Den ældgamle drøm om et harmonisk globalt fællesskab, hvor mennesker af alle racer og kulturer frit kunne folde sig ud i gensidig respekt, fik ny næring i denne tid, hvor mure og grænser blev brudt ned.
Denne optimisme på menneskehedens vegne kommer til poetisk udfoldelse i denne sang, der vandt Grænseforeningens sangkonkurrence ved foreningens 70-års jubilæum i 1990.
Som ringe i vandet breder kultur og idéer sig
Blandt sangens mange naturbilleder er det verdensvand, der binder alle mennesker på kloden sammen, det helt centrale. De ringe i vandet, som smutstenen danner, udgår fra Danmark, hvis skaberånd har bud til hele verden – som et ekko af H.C Andersens ”et lille land, og dog så vidt om jorden …” (se artiklen om I Danmark er jeg født). Men Danmark er også modtager af inspiration udefra: Den sten, der kastes, kom ifølge sidste vers fra ”et verdensland”, og dermed lukkes en betydningsring mellem sangens begyndelse og slutning.
Træet er hjemsted for liv
På landjorden spiller træet – i skikkelse af ”forårets træ” – en betydelig rolle som hjemsted for liv. Træet er hjemsted for den larve, der forvandler sig til sommerfugl og viser vejen for et Danmark i stadig forvandling. Fra sommerfuglen skiftes til et andet flyvende billede, en stæreflok på træk. Fuglenes kommen og gåen i bølger forbinder metaforisk det jordiske træ med både himmel og hav.
Selv om træet har klare referencer til både Bibelens ”Kundskabens Træ” og Ask Yggdrasil fra den nordiske mytologi, bringer det symbolikken ned på jorden, at der er tale om et pæretræ – en art, der sjældent hyldes i sang, men som dog forsyner ”folk og fæ”.