Svantes tømmermænd og selvhad bliver til en alvorlig depression
Leveren skrumper, og maven svulmer op, en morsom men alvorlig modsætning. Hjertet banker, men har ingen at banke for. Hvor ulykkeligt! Han fortryder sin fortid og sin fødsel, det er jo ikke let, men meget fortvivlende. I sidste vers kommer vi ned på jorden da han er træt af sin håndskrift og sin stemme; men netop det udgør samtidig hans forbindelse til andre mennesker og er derfor katastrofalt.
I bogen fortælles det, at Svante dagen efter lod sig indlægge på et nervesanatorium, hvor han opholdt sig de næste tre måneder. Det var altså ikke bare tømmermænd, men en gedigen depression han led af.
Det er trods alt bedre at være sig selv
Svante kunne ikke vide, at hans sorte vise skulle få fornyet aktualitet nogle årtier senere. Presset af konkurrencestaten og de sociale medier oplever mange unge, at de ikke slår til. Så kan det være fristende at tænke:
”Det ville være rart om man ku glemme
hvem man er og blive født på ny.”
Men at ville være en anden er næppe en holdbar løsning, så er det bedre at være sig selv. Hertil kan man passende bruge Højskolesangbogen.
Teksten akkompagneres af en melodi der også står i tristhedens tegn
Benny Andersen demonstrerer med denne sang, som så ofte før, sin evne til at lade tekst og musik gå op i en højere enhed. Den depressive tekst akkompagneres af en melodi, der står i tristhedens tegn: Fra start til slut udpensles bedrøvelighederne i en knugende h-mol, dog med et ganske lille besøg i paralleltonearten D-dur i takt syv til otte (hvilket dog sandsynligvis mere er for den musikalske variations skyld end for at udtrykke noget glædeligt).
Melodiens monotoni understreger en følelse af håbløshed
Ikke mindst slutningen signalerer død og mørke: en trinvis nedgang til det dybe H. Håbløsheden understreges af melodiens monotoni, ikke blot i harmonierne, men også i melodien: udelukkende ottendedele og fjerdele med et ganske lille toneomfang. Først i omkvædet sker der noget: Her rammer melodien både sin højdetone (takt ni) og sin dybdetone (takt 12), og ottendedelene forsvinder og får dermed bevægelsen til at stoppe op på de ord, der er sangens motto.