Baggrund Kærlighed
Undantag

Bo Kaspers Orkester blander jazz, pop og latinamerikansk musik, og har skabt en række store hits med gennemslagskraft i hele Norden. Undantag er en enkel kærlighedssang, der opfordrer til, at man tror på kærligheden og giver den en chance, selvom den forekommer umulig. Med underfundige billeder udtrykker teksten det enkle spørgsmål: Er vi en undtagelse? Er det netop denne kærlighed, der vil lykkes?

Bo Kaspers Orkester står bag sangen

Undantag er skrevet og komponeret af Bo Kaspers Orkester og indspillet på albummet I centrum i 1998.

Bo Kaspers Orkester. Foto: Tobias Regell

Det svenske orkester blander pop, jazz og latinamerikanske toner

Svenske Bo Kaspers Orkester er dannet i 1991 og er blandt nordens mest populære og bedst sælgende orkestre. De er bredt kendt og værdsat i Danmark - ikke mindst for deres umiskendelige blanding af pop, jazz og latinamerikansk musik. Deres tekster tager typisk afsæt i skildringen af hverdag og relationer i storbyen.

Undantag er ét af de største hits

Undantag er et af Bo Kaspers Orkesters største hits, og albummet I centrum lå på den svenske hitliste for albums i næsten et helt år.

1. Vi är en natt med en tyst minut,
en turkisk film med en lyckligt slut.
Vi är en båt som slipper kryss,
en punkt på din hals jeg aldrig kysst.

Du och jag, är vi ett annat slag,
är vi ett undantag?
Du och jag, du och jag?

2. Vi är ett virus i en statistik,
en sensation utan publik.
Vi är ett tåg utan nån räls,
som åker liksom hur som helst.

Du och jag, är vi ett annat slag,
är vi ett undantag?
Du och jag, du och jag?
Du och jag.

Var inte misstänksam,
för vi kan nåt som ingen kan.
Ibland så når man ända fram,
ända fram, ända fram.

Du och jag …

Er vi en undtagelse?

Der er tale om en slags ubekymret kærlighedssang fra et jeg til et du - der konstaterer at ”vi” er en anden slags, og i forlængelse heraf spørges der retorisk: Er vi en undtagelse? Underforstået er vel her, at kærligheden som regel ikke ender lykkeligt - men tekstens jeg insisterer på, at netop de har en anden fremtid foran sig - for undertiden når man hele vejen!

Teksten er fyldt med underfundige, modsætningsfyldte billeder

Det særlige ved teksten er dens brug af billeder på undtagelsen. Vi føres igennem en række modsætningsfyldte billeder med underfundige undertoner - fx en tyrkisk film med en lykkelig slutning og en sensation uden publikum. Det udgør samtidig en grundlæggende figur, der gør sangen nem at afkode, selv hvis man ikke så godt forstår svensk.

Kærligheden kan være kæmpestor

Billederne er dog mere end bare modsætningsfyldte. De udvider samtidig rummet og viser, hvor stor kærligheden mellem to mennesker kan være. Her er således en nat med et tyst minut - som vi må formode finder sted i den larmende storby, hvor tilværelsen mellem to mennesker pludselig bliver nærværende, og ord ikke længere er nødvendige. Og her er kærligheden beskrevet som medvind i båden, der ikke behøver at krydse op mod vinden og som toget, der ikke behøver skinner, og som derfor kan bringe os hvor som helst!

Det handler om at tro på kærligheden

Hvis teksten har et budskab, må det være, at kærligheden er på trods - og at det gælder om at tro på den og give sig hen til den - også selvom den kan forekomme umulig.

1.3 kryss: krydse. Her formentlig i betydningen at krydse op mod vinden - som i sejlsport betegner det, at man fordi man har vinden imod sig, bliver nødt til at sejle i en siksaklinje med en noget længere distance til følge
1.5 slag: slags
1.6 undantag: undtagelse
2.3 rälls: skinner

Melodien er inspireret af cubansk musik

Musikalsk er sangen bygget over en ostinat, som er en akkordrundgang, der går igen. Den har en stærkt synkoperet melodi og er inspireret af cubansk musik. Ostinaten understreger det gentagende i teksten - opremsningen af de modsætningsfyldte billeder, og det latinamerikanske præg er med til at formidle og bestyrke sangens stemning af umiddelbar glæde og ubekymrethed.

Fakta om Undantag

Tekst: Bo Sundström / Fredrik Dahl / Michael Malmgren / Mats Schubert. Bo Kaspers Orkester, 1998

Melodi: Bo Sundström / Fredrik Dahl / Michael Malmgren / Mats Schubert, 1998

Artiklen er skrevet af Mette Sanggaard Schultz.