PRESSEMEDDELELSE

Højskole-pris går til ung og fremadbrusende sangskriver

Publiceret 06-10-2022

Sanger og sangskriver Carl Emil Petersen er dette års modtager af Den folkelige sangs pris. Han modtog prisen torsdag aften på Folkehøjskolernes Forenings årsmøde på Idrætshøjskolen Bosei.

I år gik Den folkelige sangs pris til Carl Emil Petersen, som modtog prisen til Folkehøjskolernes Forenings årsmøde. Foto: Søren Solkær

Et skulderklap til en ung, fremadbrusende musiker, sangskriver og fællessangskomponist, som har meget mere på hjerte som bidragsyder til den folkelige sang.

Sådan lød det, da Den folkelige sangs pris blev uddelt på Folkehøjskolernes Forenings årsmøde på Idrætshøjskolen Bosei torsdag aften.

Han har en dybde i sin lyrik, som gør stort indtryk på udvalget.

Fra udvalgets motivation

Prisen gives til personer, som har bidraget til udbredelsen af den folkelige sang og af Højskolesangbogen, og i år gik den til sanger og sangskriver Carl Emil Petersen.

”Den folkelige sangs pris 2022 går til en musiker, der gør sig særligt bemærket med sine tekster på dansk. Han har en dybde i sin lyrik, som gør stort indtryk på udvalget. På sin vis en klassisk singer-songwriter, der med sin guitar synger sine sange, men gør det med en indlevelse og en tekstlig dybde, som har mange lag,” lød det blandt andet i motivationen fra udvalget bag kåringen.

Ny i Højskolesangbogen

Carl Emil Petersen blev kendt med bandet Ulige Numre, hvor han var forsanger og guitarist. Bandet gik i opløsning i 2017, og siden har Carl Emil Petersen optrådt selv.

I den 19. og seneste udgave af Højskolesangbogen blev bandets sang ”Frit land” fra 2015, som Carl Emil Petersen har lavet tekst og melodi til, en del af sangbogen.

Fra udvalgets motivation

Sangen er inspireret af et besøg hos syriske flygtninge i Libanon. Carl Emil Petersen har tidligere beskrevet, hvordan besøget fik ham til at tænke på, hvor gnidningsløst alting i Danmark fungerer, og hvordan det fremmede er noget, mange danskere helst vil fortrænge eller frygter vil ændre på det trygge, lille samfund.

Sangen blev også nævnt af udvalget under uddelingen af prisen:

”I denne sang er et følsomt emne berørt, som på samme tid begræder problematikken og også stiller spørgsmålstegn ved de danske værdier under flygtningekrisen.”

Berørt kunstner modtog prisen

Det var en berørt Carl Emil Petersen, der modtog prisen. I sin takketale fortalte han blandt andet om betydningen af at have fået en sang optaget i Højskolesangbogen.

At ens sange lever videre og bliver sunget, er det fineste, man kan opnå som sangskriver.

Carl Emil Petersen, vinder af Den folkelige sangs pris

”Det at modtage Den folkelige sangs pris betyder noget særligt for mig. At ens sange lever videre og bliver sunget, er det fineste, man kan opnå som sangskriver,” sagde han blandt andet.

Den folkelige sangs pris bliver uddelt hvert år af Folkehøjskolernes Forening i Danmark i forbindelse med foreningens årsmøde. Sidste år gik prisen til forfatter Stine Pilgaard og komponist Katrine Muff Enevoldsen, og af tidligere modtagere kan nævnes Bent Fabricius-Bjerre, Peter A.G. og Annisette. Med hæderen følger 25.000 kroner.

Efter overrækkelsen torsdag aften optrådte Carl Emil Petersen med flere af sine sange.

Læs om sangen "Frit Land" her.

Foto: Søren Solkær

Om prismodtageren

Carl Emil Petersen. Født 1990 i København. Er sanger og sangskriver og bedst kendt fra bandet Ulige numre, som gik i opløsning i begyndelsen af 2017. Bandet blev stiftet i 2010 og blev særligt kendt for sangen ”København”.
Siden har Carl Emil Petersen udgivet to albums selv i 2017 og 2019.

Om Den folkelige sangs pris

Prisen er på 25.000 kr. og gives til en eller flere personer, der på den ene eller anden måde har bidraget til udbredelsen af, kendskabet til og dermed fastholdelsen af den enestående kulturarv, den folkelige sang i almindelighed og Højskolesangbogen i særdeleshed er.

Prismodtageren bliver udpeget af et udvalg pt. bestående af højskolelærer på Uldum Højskole, Jacob Tybjerg, tidligere forstander på Nørgaards Højskole, Vibeke Hundborg og lærer på Silkeborg Højskole, Simon Martin Nielsen.

Blandt tidligere prismodtagere finder man Lis Sørensen, Sigurd Barret, Bent Fabricius-Bjerre, Steffen Brandt, Erik Sommer, Anne Linnet, Peter A.G., Sebastian, Johannes Møllehave, Alberte Winding, Jens Rosendal, Niels Hausgaard, Annisette og Benny Andersen & Poul Dissing.

Læs mere om prisen her.