Blowin’ in the Wind

Baggrund Historien

Sangen markerer et nyt stadie i Bob Dylans sangskrivning, hvor han ikke bare skriver om enkeltpersoner, men rejser generelle spørgsmål om retfærdighed, krig og frihed. Selv om sangen ikke giver svar på spørgsmålene, er der i deres karakter en anklage mod det bestående samfund og magtforhold. Alt for mange lukker øjnene for verdens fortrædeligheder.

Svaret blæser i vinden

Bob Dylan skrev og fremførte første gang en version af Blowin’ in the Wind med to vers (den endelige versions første og tredje vers) i april 1962, og sangen blev bl.a. offentliggjort i juni 1962 i folkemusik-tidsskriftet Sing Out!, hvor Dylan ledsagede den med følgende kommentar:

”Der er ikke meget, jeg kan sige om denne sang bortset fra, at svaret blæser i vinden. Svaret findes ikke i en bog eller film eller et TV-show eller i en diskussionsgruppe. Det er i vinden – og det blæser i vinden. Alt for mange af dem, der ’er noget’, fortæller mig, hvor svaret findes, men det tror jeg ikke på; jeg bliver ved med at sige, at svaret er i vinden … nogle af de største forbrydere er dem, der ser bort, når de ser noget, som de ved er forkert. Jeg er kun 21 år, og jeg ved, at der har været for mange af den slags … I, der er over 21, I er ældre og klogere.”

Borgerrettighedsbevægelsen tog sangen til sig

Borgerrettighedsbevægelsen i 1960’erne tog sangen til sig som en protestsang, og det blev bl.a. sagt om den, at det er ubegribeligt, hvordan en ung, hvid mand kunne skrive en tekst, som så magtfuldt udtrykte afroamerikanernes frustrationer og ambitioner.

Bob Dylan og Joan Baez til fredsdemonstration i Washington, 1963

Sangen er kåret som en af verdens bedste

Dylan indspillede den i juli 1962, men udgav den først i 1963 på albummet The Freewheelin’ Bob Dylan. Sangen er blevet indspillet af en række andre kunstnere. Først af folkemusikergruppen Peter, Paul and Mary allerede i 1963, og deres indspilning blev en stor salgssucces.

Tidsskriftet Rolling Stone placerede i 2004 Blowin’ in the Wind som nr. 14 på en liste over de 500 bedste sange gennem tiderne. Lige da havde sangen fået fornyet popularitet blandt dem, der protesterede mod USA’s krig mod Irak i 2003.

Alt for mange lukker øjnene

Blowin’ in the Wind markerede et stort spring i Dylans sangskrivning. Heri gik han fra sine tidligere ballader om enkeltpersoner til et almenmenneskeligt niveau og rejser generelle spørgsmål om retfærdighed, krig og frihed. Selv om sangen ikke giver svar på spørgsmålene, er der i deres karakter en anklage mod det bestående samfund og magtforhold. Alt for mange lukker øjnene for verdens uretfærdigheder. Sangen er en opfordring til at møde disse med et åbent sind og styrke. Man skal stå op imod autoriteterne og bevare sin integritet.

Omkvædet er tvetydigt

Omkvædet, at svaret blæser i vinden, er dobbelttydigt og betyder enten, at svaret er så åbenbart og selvindlysende, at det findes lige foran ens næsetip; eller også er svaret uhåndgribeligt som vinden, og at forsøge at forstå det er det samme som at prøve at fange vinden.

Dylab anvender bibelsk retorik

Teksten ses også som Dylans måde at anvende en bibelsk retorik (Ezekiels bog, kap. 12, v. 1-2):

"Herrens ord kom til mig: Menneske, du bor i et genstridigt folk. De har øjne at se med, men ser ikke; de har ører at høre med, men hører ikke, for de er et genstridigt folk."

Det bliver i Dylans tekst til "How many ears must one man have" og "How many times can a man turn his head / pretending he just doesn’t see?"

Melodien udspringer af spiritual-traditionen

Dylan har udtalt, at han skrev melodien ud fra en gammel spiritual No More Auction Block, der stammer fra Canada. Dér blev den sunget af tidligere slaver, som var flygtet dertil, efter at Storbritannien havde afskaffet slaveriet i 1833. Melodien udspringer klart af spiritual-traditionen med et tema og et omkvæd, som begge gentages i varieret form. Det gør den let at lære og synge med på.

Fakta om Blowin' in the Wind

Tekst og melodi: Bob Dylan, 1962

Artiklen er skrevet af Henrik Køber.