Fællessang

Højskolesangbogen byder på en masse forskellige temaer og muligheder for fællessang. Syng bogen fra den ene ende til den anden, eller dyk ned i temaer, der passer til årstiden, tidspunktet eller stemningen.

Skolerne byder ind til fællessang, fællesspisning og gode samtaler

Danske højskoler, friskoler og efterskoler inviterer til kulturmøder og fællesspisning i projektet Syng, spis og snak. Med udgangspunkt i 50 skoler fordelt i hele landet er projektets ide at sprede glæden og værdien ved fællessang i hele samfundet.

Læs mere om Syng, spis og snak

Syng det nye

I alt 151 nye sange har fundet vej til Højskolesangbogens 19. udgave. Det er både danske, udenlandske, nyskrevne og gamle sange, som du nu kan slå op på og synge. De danske indslag byder blandt andet på sange af Iben Krogsdal, Stine Pilgaard, Sys Bjerre, TV2, C.V. Jørgensen, Janne Mark, Nephew og Lars Lilholt – for blot at nævne nogle få.

Syng fra morgen til aften

Højskolesangbogen byder på et væld af temaer, der sætter ord på og musik til menneskelivet. Mellem bogens 33 morgensange og 38 aftensange kan du synge om ”Tro”, "Liv", ”Sprog og ånd”, "Frihed og fællesskab", ”Året”, ”Danmark”, ”Norden”, ”Kærlighed”, ”Folkeviser og ballader”, og ”Historien”.

Se listen over alle sange

Syng i kanon

Siden den første udgave udkom i 1894, er denne samling sange gået hen og blevet Danmarks mest solgte indbundne bog. Derfor er det også helt naturligt, at Højskolesangen indgår i den danske officielle kulturkanon med en liste på 12 sange, der også alle er med i den nye udgave.

Syng det gamle

Højskolerne bestræber sig på at fastholde positionen med Højskolesangbogen som referenceværk for den folkelige fællessang. Og det er stadig den eneste sangbog, der forener både danske sange, fædrelandssange, viser og salmer. Og som traditionen vil, åbner højskolesangbogen også denne gang op med Den signede dag.

Syng stort

Højskolesangbogen udkommer også i en udgave med stor skrift, som er mere læsevenlig. Tekst og noder er en tredjedel større end ellers, men indholdet er selvfølgelig det samme.

Syng mere

Ud over den nye version af Højskolesangbogen, udkommer også en række andre spændende måder at nyde de mange sange på.

Se oversigten over udgivelser