Højskolerne med i VEGA

Publiceret 11-08-2015

Højskolerne er medarrangør når VEGA vender koncertaftenen på hovedet og inviterer publikum til en aften med masser af fællessang. Du kan være med til at bestemme programmet.

Hyld den danske sangskat i VEGA

Kom og dyrk den sammensmeltende oplevelse fællessang og musik giver, når VEGA, Højskolerne og Kulturanstalten Vesterbro, som en del af Golden Days' "Festival of Important Shit", bringer den danske kulturarv til debat. Med Højskolesangbogen som ramme sætter VEGA fokus på den musikalske del af vores kulturarv.

Se de første navne til VEGA hylder Den Danske Sangskat

Aftenens program byder ikke kun på sange fra Højskolesangbogen, men også de sange, der ikke er med, men som vækker følelser og minder. De mange danske sange kan bruges til mere end blot højtider, bryllupper, Sankt Hans eller fællesskrål til koncerter, så tag din mormor, bedste ven, nabo eller kollega i hånden og kom og syng med os.

Legender og nye stjerner
Aftenens sangvært, dirigent Michael Bojesen, vil guide os gennem gamle og nye kendinge. Derudover vil danske musikere, både legender og nye stjerner in spe, optræde med sange, de har et personligt forhold til. En af aftenens medvirkende er sanger og sangskriver i Folkeklubben, Kjartan Arngrim, der fortæller følgende:

"Når en sang er rigtig god, kan den rumme og ramme et helt folk. En folkesjæl. En hel nation. Den kan minde os om, hvem vi er, hvad vi er rundet af. Hvad vi kan være stolte af, og hvad der er vores åbenlyse svagheder. Når jeg ad tilfældets veje bliver konfronteret med den danske danskskat, som den optræder i form af gamle viser, højskolesange og nye sange slår det mig, hvilken vanvittig kulturarv, der ligger gemt her: Sange der kan sige og samle det hele!."

Vær med til at bestemme programmet
Du kan selv bidrage til aftenens program med en sang, der betyder noget for dig. Send dit bud til sangskat@vega.dk, læg en kommentar eller upload et billede til Instagram under hashtagget #sangskat med en kort forklaring på, hvilken oplevelser eller historie du har med sangen.

Medvirkende artister vil løbende blive tilføjet programmet.

Fakta om koncerten:
VEGA hylder den danske sangskat
Lørdag den 12. september kl. 18.00 - Døre kl. 17.00
Store VEGA, Enghavevej 40, 1674 København V
Pris 170 kr. + gebyr
Forsalg via VEGAs hjemmeside og Billetnet kl. 10 i dag.
Læs mere og køb billet til Sangskat i VEGA.