Den danske sang er en ung blond pige

Publiceret 20-12-2018

Hvorfor er sangen vigtig for dansk kultur? De seneste dage har en 2 år gammel sag fra CBS skabt debat om en af de mest centrale sange i Højskolesangbogen. Vi samler den del af debatten, der går bag om sangen.

En to år gammel sag på CBS fik virvlet godt op i en debat om teksten i nr. 162: Den danske sang er en ung blond pige.

Det har heldigvis også givet anledning til analyser af, hvorfor lige præcis den sang er så vigtig i den danske sangskat.

Læs Den danske sang er en ung blond pige, baggrund

En forsker følte sig krænket

Anledningen til debatten var at en underviser på CBS følte sig krænket over, at der på et møde blev sunget ”Den danske sang er en ung blond pige”. Hun fik en undskyldning af daværende viceinstitutleder, men sangen må i følge rektor på CBS, Per Holten Andersen selvfølgelig synges på CBS.

Læs Højskolesang førte til krænkelsessag på Handelshøjskolen i København

Højskolerne: sang er fremmende for inklusion og integration

Højskolernes generalsekretær ser ikke problemet, men mener tværtimod at sang er fremmende for inklusion og integration.

Der er et væld af sange, og de har alle en historie at fortælle. Ude på højskolerne bruger man sange som et afsæt til at tale om den tid, de er skrevet i, og hvilken mening, de giver i dag.

Generalsekretær i Folkehøjskolernes Forening Niels Glahn.

Læs Højskoler: Vi skeler ikke til, om sangtekster er krænkende

Hvorfor har sangen så stor kraft

Debatten om krænkelse har ført til en del analyser af, hvorfor lige netop nr. 162 Den Danske sang er en ung blond pige har så stor kraft og fortæller en vigtig del af dansk historie.

DR Deadline inviterede tre eksperter i studiet for at tale om hvorfor sangen er så vigtig. Hør Mathias Hammer, medlem af sangbogsudvalgetLotte Trane lektor emirita i Nordisk Litteratur og Rasmus Glenthøj, lektor i historie ved SDU debatere sangen:

Se DR deadline: Hvorfor vækker sangen Den danske sang er en ung blond pige så mange følelser

Historien bag sangen - en metafor

I P1morgen gennemgår Michael Fjeldsø, professor i musikvidenskab sangens historie.

"Den danske sang er en ung blond pige" er en metafor for, hvilken karakter den danske sang har som fællestræk. Det betyder i virkeligheden den danske sang ER som en ung blond pige."

Michael Fjeldsø, professor i musikvidenskab

"Der gemmer sig et politisk budskab om et kulturelt og folkeligt fællesskab. En del af det fællesskab består bl.a. i at synge sange, i en sangkultur, og den kan man være en del af, hvis man vil, uden at mene at hver enkelt sanglinie handler om én selv" forsætter Michael Fjelsø

Hør hele udsendelse Dansk højskolesang var et digt om den danske sang

En sang der samler og glæder

Til DR udtaler Jens Cornelius er musikjournalist på P2, at sangen faktisk handler om at samle Danmark og være så inkluderende som muligt.

Jørgen Carlsen er formand for Højskolesangbogsudvalget fortæller at undersøgelser viser det er en af de sange der synges mest og at sangen blandt andet handler om, at man bliver glad af at synge sammen.

"Den er et forsøg på at påpege sangens betydning som noget, der løfter sindet. Det bør enhver sang bruges til,"

Jørgen Carlsen formand for Højskolesangbogsudvalget

Læs Krænkende eller ej? Det handler 'den blonde pige' egentlig om

At synge sammen skaber fællesskab og personligt rum for reflektion

Når vi synger sammen, nedbryder vi skellene mellem mennesker, hører man tit. Men kan sangskatten overhovedet oversættes fra en kultur til en anden? Ja, mener Rasmus Skov Borring, projektleder for Syng, spis og snak, men det giver ikke sig selv.

Læs Skal fællessang skabe fælles kultur?

Den danske sang er en ung blond pige

1. Den danske sang er en ung, blond pige,
hun går og nynner i Danmarks hus,
hun er et barn af det havblå rige,
hvor bøge lytter til bølgers brus.
Den danske sang, når den dybest klinger,
har klang af klokke, af sværd og skjold.
Imod os bruser på brede vinger
en sagatone fra hedenold.

2. Al Sjællands ynde og Jyllands vælde,
de tvende klange af blidt og hårdt,
skal sangen rumme for ret at melde
om, hvad der inderst er os og vort.
Og tider skifter, og sæder mildnes,
men kunst og kamp kræver stadig stål;
det alterbål, hvor vor sjæl skal ildnes,
det flammer hedest i Bjarkemål.

3. Så syng da, Danmark, lad hjertet tale,
thi hjertesproget er vers og sang,
og lære kan vi af nattergale,
af lærken over den grønne vang.
Og blæsten suser sin vilde vise,
og stranden drøner sit højtidskvad;
fra hedens lyng som fra stadens flise
skal sangen løfte sig, ung og glad.