Bent Fabricius-Bjerre hædret med Den folkelige sangs pris

Publiceret 03-05-2018

Komponist med meget mere Bent Fabricius-Bjerre modtog Den folkelige sangs pris på 25.000 kr. på Højskolernes Årsmøde.

Komponist med meget mere Bent Fabricius-Bjerre modtog Den folkelige sangs pris på 25.000 kr. på Højskolernes Årsmøde.

Bent Fabricius-Bjerre blev dette års modtager af Den folkelige sangs pris. Prisen gives til en eller flere, der har bidraget til udbredelsen af og kendskabet til den folkelige sang og Højskolesangbogen. Med hæderen følger desuden 25.000 kr.

Fabricius-Bjerre har komponeret det gennemgående soundtrack til mange danskeres liv: Musik, som er blevet nynnet i trappeopgange og foran tv-skærme, som er sunget fra Højskolesangbogen, trallet på vej hjem fra børnehaven og skrålet i ølteltet.

I forbindelse med prisoverrækkelsen på højskolernes årsmøde på Egmont Højskolen fik Bent Fabricius Bjerre bl.a. følgende ord med på vejen:

”Hans musik har motiveret mange af os til at kaste os ud i et liv med et instrument - og til at slide endnu en øvetime, alene fordi vi drømte om at kunne spille temaet til Matador. Og hans musik vil uundgåeligt inspirere og influere fremtidige danske komponister og sangskrivere og også ad den vej sætte sit præg på den danske musik- og sangtradition.”

Motivation for prisen

Bent Fabricius-Bjerre har ud over temaet til Matador også stået bag blandt andet kendingsmelodien til Olsen Banden, og til Højskolesangbogen har han bidraget med melodien til ”Duerne flyver af og til op” med tekst af Klaus Rifbjerg.

Se interview med prisvinderen

Den folkelige sangs pris 2018: Bent Fabricius-Bjerre

"Det er en væsentlig bog til at samle folk om sang og det er vigtigt, fordi det giver en god fornemmelse af sammenhold og nærvær." siger Bent Fabricius-Bjerre om Højskolesangbogen. Hør hvordan han komponerer melodier, og hvordan 'Duerne flyver' blev til. I går modtog han Den folkelige sangs pris.

Slået op af Højskolesangbogen i 4. maj 2018

Om Bent Fabricius-Bjerre

Bent Fabricius-Bjerre blev født i 1924 på Frederiksberg. Uddannet som pianist ved Det kgl. Danske Musikkonservatorium i 1946. Oprettede i 1950 grammofonselskabet Metronome og har senere udvidet aktiviteterne til også at omfatte film, biografer, video og TV. Solgte Metronome-koncernen i 1996 og har siden virket som komponist og pianist.

I 1962 fik Bent Fabricius-Bjerre sit internationale gennembrud med melodien ”Alley Cat”, som oprindeligt blev skrevet til Fabricius-Bjerres egen tv-udsendelse Omkring et flygel, men melodien vandt også anerkendelse uden for Danmarks grænser. I USA blev ”Alley Ca”t så stort et hit, at den indbragte Bent Fabricius-Bjerre den eftertragtede GRAMMY.

Filmmusikalsk brød Bent Fabricius-Bjerre igennem med filmen Poeten og Lillemor i 1959 fulgt op af Forelsket i København, Bjergkøping Grand Prix, Jeg er sgu min egen og Olsenbanden – i alt næsten 100 film. Også musicalgenren viste sig at være noget for hans særegne talent. Heriblandt skal nævnes: Ja mor, nej mor, Prinsen og korpigen, Esther, Harry og kammertjeneren, Hofskandalen og Matador. Endvidere har Bent Fabricius-Bjerre skrevet musik til en lang række TV-seriesucesser og kendingsmelodier til underholdningsprogrammer som Jeopardy og Go’morgen Danmark.

Bent Fabricius-Bjerre har desuden komponeret balletmusik til fire eventyr af H.C. Andersen for Det kgl. Teater.

Om Den folkelige sangs pris

Den folkelige sangs pris bliver uddelt hvert år af Folkehøjskolernes Forening i Danmark i forbindelse med foreningens årsmøde. Prisen er på 25.000 kr. og gives til en eller flere personer, der på den ene eller anden måde har bidraget til udbredelsen af, kendskabet til og dermed fastholdelsen af den enestående kulturarv, som den folkelige sang i almindelighed og Højskolesangbogen i særdeleshed er.

Prismodtageren bliver udpeget af et udvalg pt. bestående af lærer på Grundtvigs Højskole, Tue West, forstander på Nørgaards Højskole, Vibeke Hundborg og lærer på Nordjyllands Idrætshøjskole, Marie Bjerring.

Blandt tidligere prismodtagere finder man Steffen Brandt, Erik Sommer, Anne Linnet, Peter A.G., Sebastian, Johannes Møllehave, Alberte Winding, Jens Rosendal, NHØP, Niels Hausgaard, Annisette og Benny Andersen & Poul Dissing.

Bent Fabricius Bjerre - modtager af Den folkelige sangs pris 2018