Flere end 3000 forslag til sange i ny Højskolesangbog

Publiceret 21-01-2019

Overvældende interesse for at foreslå sange til den kommende udgave af Højskolesangbogen. Gennem 2018 har alle og enhver kunnet foreslå sange. Og redaktionsudvalget får travlt med at læse og lytte til de flere end 3000 forslag, heraf ca. 1100 nyskrevne sange, der er kommet ind.

Alle kunne foreslå nye sange

En ny udgave af Højskolesangbogen står til udgivelse i slutningen af 2020. I 2018 har alle og enhver kunnet foreslå op til 5 sange via Højskolesangbogens hjemmeside. Og redaktionsgruppen bag den kommende højskolesangbog – Højskolesangbogsudvalget – får travlt med at læse og lytte. Udvalget har modtaget flere end 3000 forslag til sange, helt nøjagtigt 3109 forslag fordelt på 2302 forskellige sange.

Læs mere om arbejdet med den næste udgave af Højskolesangbogen

1100 forslag er helt nye sang

Der er tale om både bud på eksisterende sange og helt nyskrevne sange fra kendte og ukendte forfattere og komponister. Flere end 1100 af sangene er nyskrevne.

"Det har overvældet udvalget, at så mange har indsendt, og den tvivl, som flere havde om, at den digitale indsendelse ville betyde et færre antal sangforslag end sidst, er heldigvis blevet gjort til skamme. Når vi så medtager de mange sangbøger og nodeudgivelser, som udvalget har modtaget og vil gennemgå, er den monumentale opgave til at få øje på,”

Niels Glahn, generalsekretær i Folkehøjskolernes Forening.

Folkehøjskolernes Forening udgiver Højskolesangbogen, og generalsekretær, Niels Glahn, har været sekretær for udvalget og tovholder for det samlede projekt Højskolesangbog 2020.

Udvalget skal nu finde de 600 sange

Udvalget har gennem 2018 desuden afholdt en række sangskriverseminarer, og i løbet af foråret 2019 vil flere nye sange blive afprøvet ved arrangementer landet over.

Læs om Sangseminar på Den Rytmiske Højskole

Udvalget har nu et års tid til at lægge sig fast på de 600 sange, som den 19. udgave af højskolesangbogen skal indeholde, og først i november 2020 vil det endelige sangvalg være offentligt.

Ny udgave af Sanghåndbogen

Sideløbende med udvalgets arbejde er udarbejdelsen af en ny udgave af Sanghåndbogen, hvor alle 600 sange vil få fortalt deres historie, gået i gang. Dette arbejde ledes af redaktør Jesper Moesbøl.

Det omfattende arbejde er støttet af Augustinus Fonden og Louis Hansen Fonden med tilsammen 900.000 kr.

Fakta om Højskolesangbogen

Den første udgave af Højskolesangbogen udkom i 1894 under titlen Folkehøjskolens Sangbog. Siden er der udgivet 18 forskellige udgaver. Den seneste i 2006.

2006-udgaven har solgt i mere end 400.000 eksemplarer og må således kandidere til at være Danmarks mest solgte bog.

Den nye og 19. udgave af Højskolesangbogen er sat til at udkomme i efteråret 2020. Fra den 3. maj frem til den 31. december har det på www.hojskolesangbogen.dk være muligt for alle at foreslå sange til den kommende udgave – nye som gamle.

Et udvalg bestående af tidligere højskoleforstander Jørgen Carlsen (formand), radiovært og pianist Mathias Hammer, forstander på Ollerup Musikefterskole Mette Sanggaard Schultz, forfatter Dy Plambeck, musiker og komponist Anne Eyermann og højskoleforstander Søren Launbjerg.

Højskolesangbogen bliver udgivet af Folkehøjskolernes Forening i Danmark.

undefined