Succesen gentages: DR sender "Live fra Højskolesangbogen" igen i 2020

Publiceret 19-11-2019

Over en halv million seere så med, da Højskolerne og DR satte danskerne i stævne til 12½ timers fællessang i starten af 2018. På utallige opfordringer er det nu besluttet, at succesen skal gentages i januar 2020.

Mathias Hammer og Phillip Faber er værter for de fem timers fællessang, der bliver holdt på Kolding Bibliotek som en del af ’Live fra Højskolesangbogen'. Foto: Agnete Schlichtkrull

Højskole lægger hus til

Det hele løber af stablen søndag den 12. januar 2020 med sang-arrangementer over hele landet. Du kan møde op og synge med fire steder i Danmark - blandt andet på Roskilde Festival Højskole, der inviterer sangglade gæster, dygtige kor og en fortsat hemmelig kendt solist til at skabe en fortryllende dag i fællessangens tegn. Ane Cortzen fra DR er vært for arrangementet.

Er man ikke i nærheden af en af de fire lokationer, bliver herlighederne sendt direkte på DR2, hvor sangteksterne også kommer til at stå på skærmen, så man kan synge med hjemmefra:

Vi har 175 sange, der egner sig godt til en ’syng-med-dag’,

forklarer redaktør Birgit Bergholt fra DR Kultur og Samfund, der står for indholdet og konceptet for dagen.

Lisbeth Langwadt, der er er programchef for aktualitet, kultur og dokumentar i DR, glæder sig til endnu en dag ’Live fra Højskolesangbogen’.

Vi finder det helt oplagt at markere den nye kultursøndag med at samle Danmark omkring vores fælles sangskat fra den blå højskolesangbog på en dag, man kan være sammen om på tværs af generationerne og på tværs af hele landet.

Lisbeth Langwadt

10.00-15.00 Kolding Bibliotek

• Værter: Phillip Faber, Mathias Hammer og Silja Okking fra DR
  • Medvirkende kor: Nicolai Kirkes drengekor – og Nicolai Kirkes ungekor, elitepigekoret Landskoret, Kolding Kammerkor, herrekoret MandHatten, DR Børnekoret, Mungo Park Folkekor. Solist afsløres senere.

15.00-18.00 Roskilde Festival Højskole

• Vært: Ane Cortzen fra DR
  • Medvirkende kor: Rockkoret, Paradox og Cph Barbershop. Solist afsløres senere

18.00-21.00 Det ottekantede forsamlingshus, Øster Jølby, Mors

• Vært: Tine Gøtzsche fra DR
  • Lokale kor: Thisted Kirkes Drengekor, Vox 11, Håndværkerkoret. Solist afsløres senere

21.00-22.30 Brorsons Kirke, København N

• Vært: Phillip Faber, DR
  • Medvirkende kor: DR Vokalensemblet, SonSound. Solist afsløres senere.