Syng, spis og snak optager yderligere 15 fri-, efter- og højskoler

Publiceret 06-12-2021

Når de frie skolers fællessangsprojekt Syng, spis og snak i starten af det nye år tager fat på en ny arrangementsrunde, bliver det med intet mindre en 64 skoler i alt. 15 nye fri-, efter- og højskoler er kommet med efter den seneste optagelsesrunde.

15 nye fri-, efter- og højskoler er med i Syng, spis og snak

De nye skoler er: Langelands Efterskole, Lunderskov Efterskole, Thorsgaard Efterskole, Vedersø Idrætsefterskole & The International, Broby Friskole, MammenFri Skole, Mellerup Friskole, Mejls-Orten-Tinghøj Friskole, Skørbæk-Ejdrup Friskole, Vilsted Friskole, Vordingborg Fri Fagskole, Den Skandinaviske Designhøjskole, Højskolen Mors, Odder Højskole og Aalborg Sportshøjskole.

I 2022 kan sangglade danskere deltage i 256 arrangementer fordelt i hele Danmark

Projektet, der er støttet af Nordea-fonden, er nu på sit højeste siden starten i 2017, hvor blot 10 højskoler var med til at starte det nye projekt op, hvor skolerne skulle invitere deres lokalsamfund indenfor til fællessang, måltider og gode samtaler på tværs af skolens elever og gæsterne fra omegnen. Sidenhen er projektet vokset med løbende skoleoptag og er nu altså oppe på i alt 64 skoler. For to år siden kom også friskolerne og efterskolerne med, og derfor kaldes Syng, spis og snak nu også de frie skolers fællessangsprojekt.

”Det er dejligt, at vi oplever en vedvarende interesse for at være med i Syng, spis og snak. Jeg tror, at både skolerne og de omkringliggende lokalsamfund tørster efter at kunne mødes igen og være sammen om poesien, maden og samtaler, der flytter en et nyt sted hen”,

siger Rasmus Skov Borring, redaktør og projektleder.

Den nuværende bevilling fra Nordea-fonden løber til og med 2022, og det seneste skoleoptag er derfor det sidste i den nuværende ramme. Når man er med i Syng, spis og snak har man som skole sagt ja til at lave fire arrangementer i løbet af et år. Det betyder, at man i 2022 vil kunne opleve 256 arrangementer fordelt over hele Danmark forhåbentligt til glæde for en masse sangglade danskere.

Foto: Elever fra Idrætshøjskolen Bosei synger for til deres Syng, spis og snak-arrangement afholdt i Vartov i København.

Find dit arrangement

Arrangementsrækken for det nye år annonceres primo 2022 i den fælles Syng, spis og snak-kalender på højskolesangbogen.dk

Se aktuelle Syng, spis og snak-arrangementer

Herunder finder du den samlede liste over alle Syng, spis og snak-skoler.

Aalborg Sportshøjskole Livsstilshøjskolen Gudum
Langelands Efterskole Vordingborg Fri Fagskole
Liselund Højskole Vrå Højskole

Nordea-fonden

Projektet er blevet til med støtte fra Nordea-fonden.