Korudgivelse med sange fra Højskolesangbogen

Publiceret 31-05-2021

Den første melodibog med klaversatser til Højskolesangbogen udkom i 1922. Dermed fylder Melodibogen 100 år i 2022. Det markerer Forlaget Højskolerne med en ny udgivelse med korarrangementer til udvalgte sange fra Højskolesangbogen.

Forlaget Højskolerne er jævnligt gennem årene blevet kontaktet af korglade danskere med forespørgsler om korsatser til sange fra Højskolesangbogen. Korlivet trives stærkt på tværs af generationer på både efterskoler, højskoler, gymnasier og voksenliv. 100-året for Melodibogen er derfor en enestående mulighed for at markere den store æstetiske dimension, der er i de folkekulturelle nye og gamle sange.

Intentionen med Korbogen er et repertoire, der kan tilgodese forskellige niveauer i korlivet uden at gå på kompromis med kvaliteten. Der findes mange udgivelser med korsatser, men Forlaget Højskolerne har aldrig selv før udgivet en korbog udelukkende med satser af sange fra Højskolesangbogen – men det sker nu!

Korbogen kommer til at indeholde i alt 50 satser af sange fra Højskolesangbogen. Stilen vil variere fra både klassiske traditionelle sange til nyere moderne rytmiske sange.

I Korbogen er musikken i fokus. Flere af de elskede kendte sange udkommer nu i en blanding af eksisterende og nye arrangementer, og derudover er det en perfekt anledning til at lancere korsatser af nogle af de helt nye sange i Højskolesangbogen også. Mange af melodierne er kunst på højt niveau,

siger Rasmus Skov Borring, pianist og redaktør

Korbogen udkommer i maj 2022. I forbindelse med udgivelsen afholdes forskellige koncertevents for at markere 100-året for Melodibogen. Nærmere info følger.

I redaktionen bag udgivelsen sidder

Lisbeth Graakjær, formand Kor72

Morten Kjær, sanger og arrangør

Anne Odgård Eyermann, kirkemusiker

Rasmus Skov Borring, pianist og redaktør

Køb Højskolesangbogen

Syng med fra Højskolesangbogen der i alt indeholder 601 sange.

Køb Højskolesangbogen

Se hvilke sange, der er med i Højskolesangbogen