Mere fællessang på Det Kongelige Teater

Publiceret 05-01-2022

Kom og syng med, når Det Kongelige Teater inviterer til ”Syng fra Højskolesangbogen”. Gamle Scene forvandles til et stort syngende fællessangskor.

Højskolesangbogen på den danske nationalscene

Det Kongelige Teater fejrede den nye højskolesangbog ved et præsentationsshow i 2021. Samarbejdet med Folkehøjskolernes Forening i Danmark fortsætter i 2022, hvor endnu flere nye sange bliver præsenteret på den danske nationalscene.

Syng fra Højskolesangbogen
Det Kongelige Teater – Gamle Scene
Søndag d. 22. maj 2022 kl. 16.00 og kl. 19.30

Køb billet

Oplev fællessangen med teatrets husorkester og en række gæsteoptrædener

Værterne, forfatter Dy Plambeck og radiovært Mathias Hammer, der begge har været med til at udvælge sangene til den nye højskolesangbog, leder publikum igennem programmet. Husorkestret føres an af pianist og komponist Rasmus Skov Borring, der akkompagnerer sammen med musikerne Ole Kibsgaard og Emil de Waal samt skuespiller Laus Høybye. Koncerten byder på fællessang med det faste husorkester samt gæsteoptrædener fra flere kunstnere, der er repræsenteret i den nye udgave af Højskolesangbogen. På scenen kan du blandt andre møde Kjartan Arngrim, Anne Dorte Michelsen og Sara Grabow, der fremfører deres nye sange i Højskolesangbogen. Det rytmiske vokalensemble, Vox 11, vil desuden optræde i koncerten.

Vi er meget glade for at kunne lægge hus til flere fællessangskoncerter i det nye år, hvor nye sange i Højskolesangbogen udfoldes til glæde for et sangglad publikum. At synge sammen i livet er ikke det værste, vi har,

udtaler Skuespilschef på Det Kongelige Teater, Morten Kirkskov.

Lær de nye sange at kende

Repertoiret fokuserer særligt på, at publikum kan lære flere af de nye sange at kende, men der vil også være velkendte og allerede elskede fællessange at synge med på. Danmarks folkekultur kommer til syne på en unik måde, når den fremføres i Det Kongelige Teaters smukke rammesætning.

Den første udgave af Højskolesangbogen blev lanceret i 1894 – nu er det 19. gang! Den nye udgave af Højskolesangbogen indeholder sange, som er blevet sunget gennem generationer, men det er også en del af bogens historie, at der løbende tilføres nye sange, mens andre må vige pladsen. Derfor har 151 nye sange fundet vej til den nye udgave. Der er i alt 601 sange i Højskolesangbogen.

Højskolesangbogen lever mange steder i samfundet både på højskolerne, efterskolerne, i foreningslivet, i kirkerne og i lokalsamfund landet over. Også at være til stede i Gamle Scenes æstetisk smukke udtryk tilfører den musikalske side af sangskatten noget helt særligt,

siger Lisbeth Trinskjær, formand for Folkehøjskolernes Forening i Danmark.

Højskolesangbogen er en af de bedst sælgende bøger i Danmark. Igennem generationer er sange blevet givet videre og holdt levende af et syngende folk. Ved udgangen af 2021 havde den nye udgave solgt over 200.000 eksemplarer.

Fællessangskoncerterne er et samarbejde mellem Det Kongelige Teater og Folkehøjskolernes Forening i Danmark.

Køb billet

Hvor og hvornår

Søndag d. 22. maj 2022 kl. 16.00 og 19.30 på Det Kongelige Teater, Gamle Scene

Medvirkende

Værter: Dy Plambeck og Mathias Hammer – begge fra Sangbogsudvalget
Kunstnerisk leder og kapelmester: Rasmus Skov Borring
Husorkester:
Laus Høybye, Emil de Waal, Ole Kibsgaard og Rasmus Skov Borring
Øvrige medvirkende:
Vokalensemblet Vox 11, Sara Grabow, Kjartan Arngrim og Anne Dorte Michelsen

Køb Højskolesangbogen

Syng med fra Højskolesangbogen der i alt indeholder 601 sange.

Køb Højskolesangbogen

Se hvilke sange, der er med i Højskolesangbogen