Korkoncert – release af Korbogen med sange fra Højskolesangbogen

Publiceret 14-03-2022

Kom og vær med til en fejring af Højskolesangbogen, når Musica Ficta, Vox 11 og Testrup Højskoles kammerkor optræder med nye og gamle sange fra Højskolesangbogen i anledning af udgivelsen af Korbogen. Aftenens program byder også på fællessang i Glyptotekets smukke omgivelser.

Glyptoteket, torsdag d. 19. maj 2022 kl. 19.00-20.30

Medvirkende: Musica Ficta, Vox 11 og Testrup Højskoles kammerkor
Konferencier: Rasmus Skov Borring

Køb billet

Glyptoteket fejrer Højskolesangbogen!

I 2022 fylder Højskolesangbogens Melodibog 100 år. Det fejres med udgivelsen af Korbogen med 50 korarrangementer af sange udelukkende fra Højskolesangbogen. Korlivet i Danmark fungerer som et bindeled mellem den folkelige og professionelle sangkultur, og Korbogen vil gøre den musikalske dimension i Danmarks folkekultur endnu mere tilgængelig for alle sangentusiaster på tværs af generationer, der har lyst til at synge flerstemmigt. Koncerten er den officielle release af Korbogen.

Aftenens repertoire indeholder blandt andet fremførelser af helt nyskrevne korarrangementer, ligesom publikum også præsenteres for nogle af de elskede kendinge. Koncerten har et helt særligt fokus på musikken og den æstetiske side af den danske sangskat. Pianist Rasmus Skov Borring er konferencier og sørger for at lede publikum igennem aftenens program, der også byder på fællessang.

Medvirkende

TESTRUP HØJSKOLE – Kammerkor

I det østjyske landskab ligger Testrup Højskole – et sted med masser af kor og fællessang. Der synges fra Højskolesangbogen hver eneste dag, og skolen har et Store kor, hvor de fleste af eleverne deltager. Derudover tilbydes kammerkor som valgfag, som er det kor, vi skal møde i koncerten. Kammerkoret arbejder med korklang, intonation, vejrtrækning, støtte, frasering med mere – kort sagt øver de sig i at blive gode korsangere. Kammerkoret dirigeres af Thomas Zeuthen, viceforstander og underviser på Testrup Højskole.

MUSICA FICTA

Musica Ficta er et professionelt vokalensemble, dannet i 1996 af komponisten og dirigenten Bo Holten. Musica Ficta favner et meget bredt repertoire, men ensemblets speciale er dog musikken fra middelalder og renæssance, hvor komponisterne ikke skrev deres store værker for symfoniorkestre, men for den menneskelige stemme. Musica Fictas kunstneriske leder og dirigent, Bo Holten, er blandt verdens førende på dette felt. Ensemblet betragter endvidere arbejdet med den danske sangskat som en central del af sit virke. Albumudgivelserne med danske sange har gjort Musica Ficta til Danmarks mest sælgende klassiske ensemble, og ensemblet turnerer hvert år landet rundt for at udbrede og fastholde kendskabet til både de kendte og de mindre kendte egne af den danske sangskat.

Vox 11

Vox 11 er et internationalt anerkendt rytmisk vokalensemble med dybe rødder i den jyske muld. Gruppen består af 11 rutinerede sangere, som siden 2002 har sunget groove-baseret a cappella-musik inspireret af moderne R&B, pop/rock og det nordiske klangunivers. Gruppen er prisbelønnet og har koncert- og turnévirksomhed i både ind- og udland. Bag sig har Vox 11 tre albumudgivelser. I både 2020 og 2021 har VOX 11 medvirket i ”Live fra Højskolesangbogen” på DR2. I 2022 har gruppen modtaget en pris ved A Capella Video Awards i USA for ”Best Folk/World Video”. Heidi Bisgaard Jondahl er medsyngende korleder.

Køb billet

Køb Højskolesangbogen

Syng med fra Højskolesangbogen der i alt indeholder 601 sange.

Køb Højskolesangbogen

Se hvilke sange, der er med i Højskolesangbogen

Senest opdateret 16-03-2022