Publiceret 04-11-2022

Glyptoteket og Højskolerne inviterer til nytårssang.

I maj i år samarbejdede Folkehøjskolernes Forening og Glyptoteket om fejringen af den nye korbog. Nu skal der igen synges højskolesange på Glyptoteket. Foto: Irfaan Khan

Kom og syng med i en god blanding af højtidelig og uformel stemning, når Glyptoteket og Folkehøjskolernes Forening inviterer til nytårssang fra Højskolesangbogen.

Glyptotekets festsal danner rammen om at synge det nye år godt i gang. Omgivelserne på det smukke museum giver både følelsen af en kulturel stærk forankring og gør, at nye sange kan folde sig særligt ud i en verden af æstetik på højt niveau.

Køb billet

Glyptoteket, København

Lørdag d. 7. januar 2023 kl. 14.00 – 15.30

Køb billetten her.

På scenen kan du møde en række kunstnere og musikere, der alle har Højskolesangbogen tæt inde på livet. Oplev både fællessang og solistiske fremførelser gennem et udvalg af velkendte og helt nye sange i Højskolesangbogen. Publikum skal således både synge med og lytte.

Repertoiret spænder fra Grundtvig til populærkultur – en bred vifte af udtryk, som netop Højskolesangbogen indeholder.

Husorkestret består af Laus Høybye, Ole Kibsgaard, Emil de Wall og kapelmester Rasmus Skov Borring. Derudover optræder trioen S A L M E S T E D E R, som består af tre kvinder, der alle er repræsenteret i Højskolesangbogen – Marianne Søgaard, Janne Mark og Anne Odgård.

Du kan desuden opleve et elevkor fra Grundtvigs Højskole, der optræder med korarrangementer af højskolesange.

Den kommende nytårsspecial med fællessang er et samarbejde mellem Glyptoteket og Folkehøjskolernes Forening. Foto: Irfaan Khan

Den seneste udgave af Højskolesangbogen udkom i 2020 og har solgt over en kvart million eksemplarer. Den indeholder  sange, som er blevet sunget gennem generationer, men det er også en del af bogens historie, at der løbende tilføres nye sange, mens andre må vige pladsen.

Derfor har 151 nye sange fundet vej til den nye udgave. Der er i alt 601 sange i Højskolesangbogen. Den første højskolesangbog udkom i 1894.

Denne nytårsspecial med fællessang er et samarbejde mellem Glyptoteket og Folkehøjskolernes Forening.

Medvirkende

Laus Høybye

Skuespiller og kendt fra en række teater- og TV-produktioner. Han er desuden en del af satiregruppen PLATT-FORM.

Ole Kibsgaard

Musiker og kendt fra bl.a. Shu-Bi-Dua, Kaj og Andrea samt Morgensang på DR sammen med Kaya Brüel.

Emil de Waal

Trommeslager og komponist. Har indgået i diverse pop- og jazzkonstellationer i dansk musikliv gennem mange år.

Rasmus Skov Borring

Konferencier, kapelmester og pianist. Komponist til en række melodier i Højskolesangbogen.

Marianne Søgaard

Komponist, forfatter og lærer på Silkeborg Højskole. Hun har leveret både tekst og musik til Højskolesangbogen.

Janne Mark

Komponist og kirkemusiker i Brorsons Kirke. Hun står bag en række melodier i Højskolesangbogen.

Anne Odgård

Komponist og kirkemusiker. Medlem af sangbogsudvalget bag den nye højskolesangbog og repræsenteret i Højskolesangbogen.

Grundtvigs Højskole

Elevkor under ledelse af Mette Heister.

Køb billet

Glyptoteket, København