Jens Rosendal modtager ridderkorset

Publiceret 08-09-2022

I dag modtog Jens Rosendal, marskens digter, Dannebrogordenens Ridderkors. Han fik den for sit poetiske virke gennem årtier.

Jens Rosendal modtager Dannebrogordenens Ridderkors for sit poetiske virke gennem årtier.

Jens Rosendal er den nulevende mand med flest sange i Højskolesangbogen. Blandt dem finder man hits som forelskelsessangen ”Du kom med alt det der var dig”, ”Kærlighedssang ved et tab”, ”Farvernes landskab” og ”Vi henter tidevandet ind”.

Det er en kæmpe ære at være med til at give Jens Rosendal denne gave, som jo er så fortjent en anerkendelse for alt det, han har givet så mange. Det glæder mig også, at han hyldes, mens han lever og dermed selv mærker den store påskønnelse.

Rasmus Skov Borring, komponist og forlagsredaktør

I alt er marskens digter repræsenteret med 10 sange i Højskolesangbogen, og han har derudover to salmer med i Den Danske Salmebog. Selv siger han, at han gennem sit 90 år lange liv nok har skrevet omkring 1000 digte, sange og salmer.

Ridderkors-overrækkelse ved digterbænk

Denne fredag modtog Jens Rosendal Dannebrogsordenens Ridderkors for sit poetiske virke. Ridderkorset blev overrakt til ham ved ”Jens Rosendals bænk”, som er placeret ved vandkanten på marskstranden i Ballum, hvor han var omgivet af familie, venner og journalister.

Bænken er en gave, Jens Rosendal fik af Tønder Kommune, da han fyldte 80 år i 2012. Den var derfor også et særligt sted til netop denne overrækkelse lige midt i vadehavsnaturen, som han elsker, og som netop snor sig ind og ud af utallige af hans sange.

Endnu en krone på værket

I maj måned fyldte Jens Rosendal 90 år. Det blev fejret ved en stort anlagt begivenhed – også på stranden i Ballum Vesterende, hvor digterens eget hus også ligger. Et sted, han har boet i over 50 år. 1200 mennesker mødte op i maj for at hylde digteren og sige tak og tillykke.

Nu sættes der endnu en krone på værket med overrækkelsen af ridderkorset. Gennem sit forfatterliv har Jens Rosendal desuden modtaget Den folkelige sangs pris, Sprogforeningens pris, JydskeVestkystens kulturpris samt Den gyldne Grundtvig for sine poetiske bidrag til den folkelige sangskat i Danmark.

Ridderkorset blev overrakt til Jens Rosendal af hans mangeårige kunstneriske samarbejdspartner og ven, komponist Rasmus Skov Borring.

Jens Rosendal fik overrask ridderkorset af sin komponist Rasmus Skov Borring, der er en ven og kunstnerisk samarbejdspartner gennem mange år.

”Det er en kæmpe ære at være med til at give Jens Rosendal denne gave, som jo er så fortjent en anerkendelse for alt det, han har givet så mange. Det glæder mig også, at han hyldes, mens han lever og dermed selv mærker den store påskønnelse," siger Rasmus Skov Borring, der desuden er redaktør for Forlaget Højskolerne.

Størst af alt er kærligheden

Jens Rosendal blev født i Vendsyssel i 1932, men har levet over halvdelen af sit liv i Sønderjylland. Han blev uddannet lærer på Nørre Nissum Seminarium og var højskolelærer på Løgumkloster Højskole fra 1965-1987, hvorefter han blev ansat på Jaruplund Højskole i Sydslesvig.

Rasmus Skov Borring, komponist og forlagsredaktør

Mange kender hans livshistorie, der også blev hele grundlaget for forelskelsessangen ”Du kom med alt det der var dig”, nemlig at han forelskede sig i en mand og måtte opbryde sit familieliv med kone og børn for at overgive sig til kærligheden og stå ved sig selv.

På én gang er han blevet et stærkt forbillede for en minoritet samtidig med, at sangen også rummer noget universelt, der gør, at mange forelskede par kan identificere sig med følelsen af en kærlighed, der sprænger alle rammer.

For Jens Rosendal blev sangen en ultimativ manifestation over for både Gud og mennesket – størst af alt er kærligheden.

Marskens digter

Jens Rosendal er blevet en folkekær institution, og han er da også kommet på museum. På Vadehavscentret ved Ribe er han beskrevet som marskens digter, og man kan se en buste af ham. Et stort antal af hans sange handler om den natur, han bor midt i, som dermed har været en kæmpe inspirationskilde for hans digterskab.

"Han minder os alle om, at naturen har sine kræfter, man ikke kan gå imod, at solen står op hver dag, og at dagen er din, mens det sker. En stærk reference til hans eget liv med kampen om retten til at være, den man er – og også at kunne se gaven i livet, selv når vi bliver udfordret som mennesker," siger Rasmus Skov Borring.

Busten af marskens digter, Jens Rosendal, står opført på Vadehavscentret i Vester Vedsted sydvest for Ribe.

Jens Rosendals sange og salmer er elsket af alle aldre på tværs af generationer og flittigt brugt på både efterskoler og højskoler, i foreningsdanmark og i kirken.

Det er ikke ofte, at der finder et fællessangsarrangement sted, uden der er en ”Jens Rosendal-sang” på programmet. Forelskelsessangen ”Du kom med alt det der var dig” er desuden oversat til 18 sprog og synges over hele verden.

Som følge af overrækkelsen af Dannebrogordenens Ridderkors skal Jens Rosendal i audiens hos Dronningen på Amalienborg. Han er blevet indstillet til modtagelsen af ridderkorset af sin mangeårige kunstneriske samarbejdspartner Rasmus Skov Borring, de tidligere kulturministre Elsebeth Gerner Nielsen og Bertel Haarder samt tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen.

Jens Rosendal

• Digter og forfatter.
  • 90 år – født i 1932.
  • Den nulevende mand med flest sange i Højskolesangbogen.
  • Født i Vendsyssel, men bosat i Ballum Vesterende ved Vadehavet.
  • Har været lærer på bl.a. Løgumkloster Højskole og Jaruplund Højskole.
  • Har tre børn fra et tidligere ægteskab.
  • Dannede i mange år par med Ulrik, som døde i 2000.