De fire vers tegner et stemningsbillede
De fire vers udgør i deres modernistisk metaforiske sprogbrug et stemningsbillede – og et danmarksbillede.
Opbygningen af hvert vers er, at tre relativt lange verslinjer beskriver noget, som jeg, du og vi er sammen om at gøre, mens de sidste fire korte verslinjer begynder med at gentage opfordringen ”Sov, lille land, sov længe, / bliv …” Ud over imperativen her er der et fint varieret gentagelsesmønster i hvert vers’ tre sidste linjer: ”bliv … nok / og … nok / til”: Adjektiverne i linjerne 5 og 6 varierer, ligesom substantiverne i 7. linje gør det – lige indtil det sidste ord, som er ”alle”.
Midsommernattens hverken-eller
Det blå og det grønne findes som gennemgående farver i fædrelandssangene – bøgen der spejler sin top i bølgen blå … Men her er sangteksten ikke kun holdt i generelle vendinger; den bærer, især i de tre lange linjer i hvert vers, præg af at være skrevet til netop årets længste dag: Sankt Hans-bålet nævnes, men det der giver stemningen, er midsommernattens præg af hverken-eller: vågen/drøm, påklædt/nøgen, sort/hvid.
Digtets tone virker velbekendt
Trods det modernistiske sprogbrug med en del utraditionelle poetiske ordsammenstillinger (som i fx linjerne 2.3 og 4.3) rummer teksten mange af de sproglige delelementer, som er kendetegnende for generationer af danske sommersange, og derfor virker tonen i teksten alligevel bekendt.