Iben Krogsdal skriver salmer med et rigt billedsprog
Iben Krogsdal s salmer er præget af et rigt billedsprog, ofte med sproglige nydannelser. Du skal elske din næste som dig selv er første gang trykt i Vi som er søgende. Salmer til moderne mennesker (2010). Den er med i Lysets utålmodighed (2011), i Syng Nyt-hæftet (2014) og i 100 salmer. Et salmebogstillæg (2016). Se nærmere om forfatteren i artiklen om Lige før timerne mørkner i juni .
Næstekærligheden er salmens udgangspunkt
Salmens udgangspunkt er buddet om næstekærlighed (jf. Tredje Mosebog 19 ,18 samt Matthæusevangeliet 19 ,19 og 22,39). Iben Krogsdal har selv fortalt, at det er en af de få salmer, hvor hun har et klart teologisk og bibelsk afsæt. Hun ønskede dels
at fremskrive en form for syndsbevidsthed, dels at skrive en salme om spændingen mellem synd og nåde - lov og evangelium - magt og afmagt - eller om mennesket som på én gang synder og retfærdiggjort.
Iben Krogsdal
Krogsdal ønskede at skrive en salme uden kirkelige udtryk
Hun gav desuden sig selv den opgave ikke at bruge ét eneste kendt kirkeligt udtryk. "Salmen skulle skrives så enkelt som muligt, og billederne være jordnære og udelukkende hentet i hverdagen." (jf. 100 kommentarer til salmebogstillægget 100 salmer , 2016).
Iben Krogsdal
Versene beskriver, hvordan vi må bære hinandens byrder
Første vers: Udtrykket "du skal bære på de andres himmelhvælv" er en original version af formaningen i Galaterbrevet 6,2: "Bær hinandens byrder, således opfylder i Kristi lov". Andet vers: Formaningen til at holde "døgnvagt på din egen sjæls hotel" er formet i et jordnært billede og understreger kravets omfang. Også de, der ellers er uvelkomne, skal kunne gå lige ind med alt, hvad de slæber med sig. Tredje vers: Her udvides kravet fra modtagelse af de andre til kamp for dem.
Fjerde og femte vers: Kravet øges til det umulige, når man endog skal høre dem, der græder lydløst langt borte, og desuden må erkende, at man ikke gjorde nok. Heller ikke i disse strofer bruges velkendte kirkelige udtryk som synd og skyld, men billedet af at efterlade det, man ikke selv fik gjort, "på de andres natteborde". Så kan de ligge søvnløse over det, der ikke blev gjort.