Papirsklip

Baggrund Liv

Kim Larsen skrev sangen til filmen Midt om natten fra 1983. Sangens omkvæd besynger hengivelsen som hemmeligheden bag lykken: livets mening er at dele det med andre. Teksten er uregelmæssig og burde være svær at synge, men er det ikke i praksis på grund af sangens popularitet og de mange genhør.

Midt om natten

Papirsklip er indspillet på lp’en Midt om natten i 1983. Den indgår i filmen af samme navn instrueret af Erik Balling i 1983 og med Erik Clausen og Kim Larsen i hovedrollerne.

Papirsklip hiver erindringsbilleder frme

Papirsklip er erindringsbilleder, der hentes ud af drømmene og vises for andre – som modtræk til sangens udgangspunkt, at ”min verden bliver kold og forladt”. Første billede er barndommen hos far og mor. Andet billede er den bedste ven. Tredje billede er ”sort silhuet af kvinden i mit liv”. Kærligheden er endnu uopfyldt, ”kvinden i mit liv” er et begreb, som endnu ikke har ”materialiseret” sig. Men i filmen synger Kim Larsen sangen til – og dels sammen med – Susan Himmelblå.

Livets mening er at dele det med andre

Gennem billederne af de gange, verden ikke var kold og forladt, uddrages omkvædets erfaring: Meningen med livet er at give det bort, og lykkens hemmelighed er hengivelsen. Den viden peger mod ny hengivelse. Og nye papirklip.

Omkvædet udtrykker desuden, at lykken er flygtig, og at vi i livet både vinder og taber. At vi hver især må leve livet, så godt vi kan.

Folkelige fortolkninger af klassiske ordsprog

”Livet er langt, lykken er kort, salig er den der tør give det bort” - Omkvædet er bygget på folkelige (om)fortolkninger af klassiske ordsprog, først ”Vita brevis, ars longa”, ”Livet er kort, kunsten er lang” (Seneca, Hippokrates), og siden saligprisningerne i Bjergprædiken, Matt. 5, hvor Jesus nævner, hvem der er salige.

Fortid, nutid og fremtid

I sin fortættede ordsprogsagtige form spænder Kim Larsens sang over fortid (dengang der var nogen at give sig hen til), nutid (verden er kold og forladt) og fremtid (at give sig hen til nogen igen). Samme indre bevægelse kendes fra salmer (fx Jeg kender et land, Højskolesangbogens nr. 52)

"Domine et sanctus" påkalder livets alvor

Som et c-stykke synges ”Domine et sanctus”, der er brokker fra den latinske messe. Domine betyder Herre og sanctus betyder hellig, men det har ingen samlet betydning. I filmen bruges ordene, da filmens to hovedpersoner som drenge blander blod: ”Hvad betyder det?” spørger den ene. ”Til døden os skiller”, lyder svaret. Med ”Domine et sanctus” er der et hævet tonefald og en påkaldelse af livets alvor.

Hos Kim Larsen er lykken de særlige øjeblikke

Hos Kim Larsen betyder lykken livets særlige øjeblikke og det betydningsfulde i tilværelsen. Det er anderledes i Benny AndersenSe hvilken morgenstund, hvor der står: ”Lykken er ikke det værste man har, og om lidt er kaffen klar”. Her besynges hverdagens lykke og glæden ved de små ting.

En ny form for mundtlig overlevering

Sangskriveren Kim Larsen stod sædvanligvis for både tekst og melodi til sine sange. Teksten til Papirsklip er så uregelmæssig, at den burde være vanskelig at synge, men det er den ikke i praksis, for sangen er blevet så populær, at vi har hørt den mange gange. Vi møder her en ny form for mundtlig overlevering, hvor det er de mange genhør med sangen og ikke noderne i Højskolesangbogen, der efterhånden bliver bestemmende for sangens indlæring og udførelse.

Fakta om Papirsklip

Nr. 136 I Højskolesangbogens 19. udgave