Sat her i forvirringstiden

Baggrund Liv

Jens Rosendal skrev sangen til Nr. Åby Efterskoles 100-års jubilæum i 1997. "Forvirringstiden" er et nyt begreb i poetisk sammenhæng og er her en overskrift for ungdommens livsvilkår. Livets store spørgsmål kan kun besvares af den enkelte og må erfares gennem livet. Erling Lindgrens melodi understøtter stemningen af ungdommelig kraft.

Jens Rosendal skrev sangen til Nr. Åby Efterskole

Sangen er skrevet på bestilling til Nr. Åby Efterskoles 100-årsjubilæum i 1997 og henvender sig tydeligvis til unge mennesker. Første gang trykt i Eller 3’eren, udgivet af Folkeskolens Musiklærerforening i 1999. Samme år fandt den vej til Han Herred-sangbogen, der så dagens lys i anledning af Fjerritslev Avis 100-årsjubilæum. I år 2000 blev den optaget i DGI-sangbogen. Jens Rosendal bad om at få den sat i melodi af Erling Lindgren

undefined Jens Rosendal

"Forvirringstiden" er en overskrift for ungdommens livsvilkår

Mon ikke ordet ”forvirringstiden” er aldeles nyt i poetisk sammenhæng? Her bliver det en overskrift for ungdommens livsvilkår med galskab, kraft og ild, men også søde drømme. Muligheden for at fare vild er nærliggende, men netop mulighed er vigtigere end sikkerhed, når en ny slægt er på vej, og den enkelte bliver udfordret af livets mange små og store spørgsmål:

-  Skal man stræbe efter materialistiske mål?

-  Skal man være bange for undergang?

-  Hvor finder man det der varer ved og har værdi, men ikke kan købes for penge?

Svarene må erfares personligt

Ingen kan besvare spørgsmålene for den enkelte. Det må erfares personligt. Svarene ligger gemt i det underfulde, i dybet, i selve skabelsesunderet. Dér springer kærligheden. Den alene kan få mennesket til at rejse sig og næsten i trods synge med på morgensangen. Måske opdager man da – ganske overraskende – muligheden for i morgensangen at hente styrke til dagens og livets mangeartede krav.

En højskolelærer sagde engang i en afskedstale da han gik på pension:

Det, jeg kommer til at savne allermest i fremtiden, er morgensangen!

Højskolerne har udgivet klaverakkompagnementer til 100 sange fra Højskolesangbogen. De er tilgængelige på diverse streamingtjenester (SpotifyiTunes og andre online tjenester)

Stream akkompagnementerne.

Erling Lindgrens melodi spiller med teksten

Erling Lindgrens melodi spiller fint sammen med teksten. Med sine markante, man kan næsten sige dristige opadgående oktavspring og enkelte synkoper, formår den at udtrykke og understøtte stemningen af ungdommelig kraft kædet sammen med usikkerhed for så i slutningen med ro at overbevise om nyt livsmod.

Fakta om Sat her i forvirringstiden

Tekst: Jens Rosendal, 1997

Melodi: Erling Lindgren, 1997

Skrevet til Nr. Åby Efterskoles 100-års jubilæum.

Artiklen er skrevet af Inge Juul