Sangen bringes med tre forskellige melodier
Anskuet fra A-melodien til C-melodien betegner de tre melodier en bevægelse fra det avantgardistiske til det folkelige.
Per Nørgårds melodi har en meditativ karakter
A-melodien af den klassiske komponist Per Nørgård (f. 1932) findes i Vinterkantate, hvor den udgør en grundlæggende koral, der dels indgår på meget forskellig vis i værket, dels kan opføres for sig selv, fx som menighedssang. De manglende taktstreger skyldes, at rytmen følger tekstens enkelte stavelser i to enkle nodeværdier. Den varierede takt, der fremkommer, ville resultere i et rodet nodebillede med taktstreger. Melodiens frit strømmende, meditative karakter passer i enestående grad til holdningen i digtet.
Peter Møllers melodi er melodiøs og sangbar
B-melodien er skrevet af organisten Peter Møller (1947-1999). Dens kirketonalitet og skiftende rytmiske forløb understreger digtets meditative karakter. Trods sit modernistiske tilsnit er den mere melodiøs og umiddelbart sangbar. Rytmisk deler den verset op i to identiske halvdele, og harmoniseringen er spidsfindig, men langt fra det atonale.
Birgitte Agerskov Buurs melodi har en mere folkelig karakter
C-melodien skyldes organisten Birgitte Agerskov Buur (f. 1962). Den er enkel og iørefaldende og har potentiale til en mere folkelige udbredelse. Karakteristika er en naturlig buefrasering i to halvdele med højdepunktet midtvejs, der vokser op til højdetonen C i sidste frase, samt en lige så naturlig harmonisering, der veksler mellem hovedtonearten f-mol og dens paralleltoneart As-dur. Komponisten fortæller, at melodien blev til, da en lærer på Båring Højskole havde mistet sin søn i en trafikulykke. Højskolens forstander ville synge sangen med eleverne og gerne have en melodi, eleverne kunne synge med på efter et par vers. Melodiens tonegentagelser illustrerer hjerteslaget, klokkeslag, eftertanke, liv …