Melodien blev til før ordene
Der er sangen igennem en meget nær sammenhæng mellem tekst og melodi. Forfatteren fortæller, at hun og komponisten begyndte med at tale om en melankolsk, men lys klang, og melodien blev lavet før ordene.
Både tekst og melodi er præget af den ro, man finder på steder, hvor det er muligt at opleve stilhed og dermed kunne høre vinden som en hvisken.
Melodien stiger og falder som lette vindpust
Som vinden, der kommer oppefra, begynder melodien på en høj tone og falder derefter blidt nedad som lette vindpust sammen med teksten i første linje. Herefter bevæger den sig atter op for igen at svæve nedad og lande som små, lette pust omkvædet igennem.
Melodien slutter på kvinten (skalaens femte trin), det vil sige ikke på melodiens grundtone. Den ”lander” derfor ikke, som melodier ofte gør. Derved holder den sig svævende og forbinder tekstens ord om evighed og nu og giver sangen en klang af uendelighed.
Inspiration fra tango og en nordisk tone
Signe Gjesing er som musiker og komponist forankret i argentinsk tango, og i mange af sine kompositioner kombinerer hun den klassiske tangos enkelhed og melankoli med en nordisk tone. Det spores i melodien, der er i mol, men har antydning af dur i omkvædets næstsidste linje, hvor ordet nu derved får en særlig betoning, der svarer til indholdet i teksten – ” Alt hvad du har mærket er nu”.