Piet Hein spændte fra naturvidenskab til design og kunst i sit virke
Piet Hein var et renæssancemenneske i det tyvende århundrede. Han havde mange talenter og spændte meget vidt i sit virke - fra naturvidenskab over filosofi til design og kunst. Som digter skabte han i begyndelsen af 40’erne med sine Gruk, der var en, for Piet Hein karakteristisk, sammenfatning af grin og suk, sin helt egen genre. Men allerede i 1937 skrev han Sommerens ø, der blev udgivet i Politiken den 5. september 1954.
Digtet spænder også bredt
Der er en bemærkelsesværdig spændvidde i digtet. Man kommer udefra, fra ”Ude i verden, hvor jorden og himlene / skifter i ukendte skær” og ”hjem til sin hjemegn igen”, eller man kunne også sige ind i et stort ”her og nu”. Dog vider tid og rum sig ud i omfang og fylde til en større sammenhæng ”samlende alt, som har været, forenende / alt, som skal være engang”.
Nuet er spændt ud mellem fortid og det, der skal komme
Tiden er det blanke nu, men det er også en strøm. Tiden er ikke den abstrakte tid, som Piet Hein mente, at man kun kunne bruge til at koge æg efter, men den menneskelige tid, hvor nuet er spændt ud mellem det, der har været, og det, der skal komme. Ligeledes er rummet dette sted, men det er også uendeligt. ”Mellem havet og himlen” er vi på engang tilbage i hjemegnen og på randen af universet. Dette var ikke et enten eller for Piet Hein, men et både og.
Form og indhold bindes sammen
Der er et næsten organisk samspil mellem indhold og form i digtet. Den faste rytme og de sikre enderim kombineres med stavrim, ofte af lange tillægsformer, som i de sidste verselinjer, der lyder:
Glider vi ind i den skridende, summende,
susende sommer og er.
Det forlener digtet og sangen med en lethed og en strømmende fornemmelse af både flygtighed og fylde.