Den mindste klump

Baggrund Norden
Den mindste klump, mit våde land

Sangen handler om at være borte hjemmefra, men i et glimt at gense sit hjemland. Rejsen er et gennemgående motiv i Gunnar Hoydals forfatterskab, og han har flere gange været indstillet til Nordisk Råds litteraturpris for sine romaner. Melodien er komponeret af søsteren Annika Hoydal, der har udgivet et album, hvor hun synger brorens tekster til egne melodier.

Sangen handler om at være borte hjemmefra

Denne sang med titlen Mit eget land handler om udlændighed. At være langt borte hjemmefra, men pludselig i et lysskift eller i et glimt i en fremmed facade at gense sit hjemland. En spejlet, indirekte oplevelse med en direkte henvendelse til landet selv: ”Jeg ser dig atter stige op”, som indleder omkvædet med de forskellige variationer i samtlige vers.

Gunnar Hoydal er uddannet arkitekt

Gunnar Hoydal voksede op sammen med sine tre søskende - dels på markerne uden for Tórshavn, dels i den støvede havneby Manta på Sydamerikas vestkyst i årene 1954-67. Han er arkitekt af profession, uddannet på Kunstakademiets Arkitektskole i København og var i 25 år ansat som stadsarkitekt i den færøske hovedstad.

Rejsen er forfatterskabets gennemgående motiv

Samtidig er han digter og forfatter med en produktion, der omfatter lyrik, essays, biografier og et enkelt musikdramatisk værk: den færøske musical Skeyk. Rejsen er forfatterskabets gennemgående motiv. Gunnar Hoydal har tre gange været indstillet til Nordisk Råds litteraturpris – senest i 2010 for romanen Í havsins hjarta

Højskolerne har udgivet klaverakkompagnementer til Højskolesangbogen for børn. De er tilgængelige på diverse streamingtjenester (SpotifyiTunes og andre online tjenester)

Stream akkompagnementerne

Samarbejdet mellem bror og søster

Melodien er af søsteren Annika Hoydal, med hvem samarbejdet har været tæt gennem mange år, selv om store afstande har skilt dem lige siden årene i Sydamerika. Cd-udgivelsen Havið (udgave på engelsk: The Ocean) fra 1997 har baggrund i søskendeparrets fælles udgangspunkt: Færøerne.

Annika Hoydal er skuespiller og sangerinde

Annika Hoydal er uddannet som skuespiller i København og har optrådt på talrige teatre, i film og tv-serier. Som sangerinde har hun optrådt i mange lande, og hun har en række albumudgivelser bag sig. Det, der er bedst kendt i Danmark, er det album fra 1981, hvor hun synger sin brors tekster til egne melodier. Dette album, der udkom på dansk, har netop navn efter sangen Mit eget land.

Melodien er en bølgebevægelse

Melodien er en bølgebevægelse med stigninger og fald, der med sine skiftende taktarter og vekslen mellem dur og mol følger tekstens sammenstilling af glæde og angst.

Fakta om Den mindste klump, mit våde land

Tekst: Gunnar Hoydal, 1981

Melodi: Annika Hoydal, 1981

Artiklen er skrevet af Gunnar Hoydal.