Granums melodi har krydrede jazzklange
Mads Granum er især kendt for at skrive rytmisk kirkemusik, herunder jazzsalmer, hvilket man også kan betegne denne sang som. Især musikkens harmonik er stærkt jazzpræget med højt opbyggede akkorder. Således finder vi mange maj7- og mol7-akkorder gennem hele melodien, men også endnu mere krydrede klange som den mørkt klingende Fmaj7 med G i bassen på ordet ”hjertet” i første vers. Mange steder er melodiens tone ikke indeholdt i treklangen, og den fungerer således som den harmoniske tilføjelse. Mest udtalt er dette i første og anden linje af omkvædet. I første linje ligger melodiens tone (på ordene ”syng mig de sange”) insisterende på et A, altså 9’eren i G-duren, og i anden linje (på ordene ”de sange du ved”) springer melodien op på et D, altså 9’eren i C-duren, og ligger her på versets lange højtone.
Mads Granum
Flygtighed præger melodiens rytmik
Rytmisk er melodien præget af en flygtig og kapriciøs stemning, der ikke mindst tilvejebringes af, at den begynder med en pause, så hele første takt bliver som en meget lang optakt. Man finder lignende melodibegyndelser i fx Carl Nielsens Tit er jeg glad og Oluf Rings Sig nærmer tiden , og konsekvensen af, at første slag i melodien ikke har en tone, er en slags tavs begyndelse. Det giver en svævende og forsigtig indledning til sangen. Synkoper og trioler er andre virkemidler, der bidrager til melodiens flygtighed.
Tekstens uro afspejles i melodien
Tekstens og musikkens samspil består ikke mindst i melodiens manifestering af digtets flygtige, urolige tema, der både ses i billedsproget (således titellinjens milde vinde) og i karakteriseringen af forelskelsens labilitet. Musikken skildrer dette både melodisk, fx ved i lange passager at henlægge melodien til toner udenfor treklangen, og rytmisk, ved den lidt skæve og uregelmæssige konstruktion. Et godt eksempel har vi i vers to, hvor ordet ”uroligt” i musikken falder på en lille, fritstående drejetone-figur henover et taktslag, hvilket virkeliggør tekstens uro for sangeren. Et andet eksempel er fjerdedelstriolerne i omkvædet, som hver gang falder på de ord, der ikke er ens fra omkvæd til omkvæd. Hermed går musik og tekst sammen om at bryde rammerne for budskabets logik.