Atombomben er det skæbnessvangre syndefald
Teksten har rod i myten om syndefaldet (1 Mos 3): Adam og Eva spiser af kundskabens træ, udvises af paradis og straffes yderligere med frygten for at dø. Digteren ser atombomben over Hiroshima i august 1945 som det syndefald, der blev skæbnesvangert for mennesket. Kundskabens frugt, den større menneskelige viden inden for naturvidenskab og teknologi, var blevet så farlig, at den kunne udrydde alt liv.
Balancen mellem matgpolitik og etik er afgørende for menneskeheden
Udtrykket ”jævndøgnstid” kan ses som en nøgle til tolkning af teksten. Balancen mellem tidens magtpolitiske og etiske holdninger vil være afgørende for menneskehedens skæbne. Med vers 5 og 6 henvises til, at den forladte sandhed ”overvintrer” i det levende ord, vil ”fæste rod” og bringe ”ærligt mod”.
Håbet til de kommende generationer
Håbet knyttes til de kommende generationer (vers 7), der får mulighed og ansvar for at træffe deres egne valg.
Ved at anvende begrebet ”Ordet” henviser Ole Wivel til en religiøs forståelsesramme, så teksten må forstås således, at det er en livsnødvendighed at bevare troen. Men det åbner også for, at kommende generationer må tale med hinanden for at finde løsninger.
Ordforklaringer
1.6 Adams billed: hentydning til 1 Mos 2,7 hvor mennesket bliver skabt i Guds billede
2.5 jævndøgnstid: overgangstid forår eller efterår, hvor dag og nat er lige lange
4.7 håbets vendepunkt: forårsjævndøgn
6.7 at vedgå arv og gæld: at overtage positivt og negativt fra fortiden
Bo Holtens melodi understreger alvoren
Flere komponister har siden Båring Højskoles indvielse skrevet nye melodier til teksten. Højskolesangbogen bringer Bo Holtens fra 1987. Den er i c-mol og understreger tekstens alvor. Den slutter helt åbent med en G-dur klang. Herefter må de kommende generationer tage over.