I’m a Photographer

Baggrund Sprog og ånd

Sangen stammer fra et inspirationsmøde forud for udgivelsen af 18. udgave af Højskolesangbogen. Teksten er skrevet af Peter Laugesen, og melodien er lavet af Peter Navarro-Alonso. Melodien er udformet i en tæt rytmisk forbindelse med ordene og kan ikke sættes ind i en bestemt taktart. Sangen er en slags opsang til de unge, men alligevel er den sjov at synge.

Sangen stammer fra et inspirationsmøde om Højskolesangbogen

I arbejdet med 18. udgave af Højskolesangbogen inviterede sangbogsudvalget en række forfattere og komponister til et idé- og inspirationsmøde på Hindsgavl Slot, heriblandt Peter Laugesen og Peter Navarro-Alonso.

Peter Laugesens digt

Peter Laugesens originaldigt i samlingen Divanord 2004 lyder:

I’m a photographer
I’m a filmmaker
I’m a painter
I’m a poet
I’m an actor
I’m Dennis Hopper
I’m i det hele taget a
pral-røv fra California.

Sangen er en form for opsang til de unge

Peter Laugesen har udtalt, at teksten er skrevet, efter at han havde set Jørgen Leths film 66 scener fra Amerika, hvor en hel stribe selvbevidste, selvfede og selvsmagende amerikanske filmfolk og kunstnere efter tur træder ind foran kameraet. Blandt andre Dennis Hopper. Med teksten forsøger forfatteren at fange en tendens, en livsindstilling, som er fremherskende i dag - ikke mindst blandt de yngste dele af befolkningen. Den bliver på den måde en slags opsang til de unge, samtidig med at den er sjov at synge.

Sangen er lavet sammen med Peter Navarro-Alonso

Gentagelserne af de forskellige tekstlinjer i sangen er indført i samarbejde med komponist, saxofonist og organist Peter Navarro-Alonso, som har udstyret de pågældende linjer med et serielt motiv. Dermed er melodien i høj grad med til at understrege og forstærke teksten komiske karakter.

Melodien kan ikke sættes ind i en bestemt taktart

Melodien er udformet i tæt rytmisk forbindelse med ordene med en ottendedel til hver tekststavelse. Derfor er det heller ikke muligt at sætte den ind i en bestemt taktart. Desuden er den udformet minimalistisk, idet den – bortset fra den allersidste linje – består af et enkelt motiv, der transformeres op og ned, så motivet ryger en tone op, hver gang der kommer et nyt tekstudsagn. Og lige indtil det gentagne ”I’m an actor” repeteres de forrige udsagn ligesom i Langt ud’ i skoven lå et lille bjerg. Man er på den måde ikke i tvivl om Dennis Hoppers veludviklede selvbevidsthed.

Den overraskende slutning

Inden Peter Laugesens konklusion ”I’m i det hele taget a pral-røv fra California”bremser melodien op på sangens eneste fjerdedelspause for at forberede sindene (og stemmerne) på den overraskende slutning. Denne synges på to C’er med en oktavs afstand og er formet, så de vigtigste ord ”I’m a pral-røv” synges på den høje tone, mens resten synges på den dybe.

Er janteloven også på spil?

Med konklusionen får sangen – måske utilsigtet - et snært af janteloven: Heller ikke denne berømte amerikanske skuespiller skal tro, at han er noget særligt.

Melodien er hurtigt lært

Trods det lidt fremmede tonesprog er melodien hurtigt lært. Men tag den alligevel 2 gange – og pas på ikke at spille/synge den for hurtigt. Der er mange ord!

Med den afsluttende og overraskende pointe egner sangen sig godt til forsamlinger, som ikke kender den på forhånd. Om den holder til at blive gentaget flere gange i den samme forsamling, må tiden vise.

Fakta om I'm a photographer

Tekst: Peter Laugesen, 2004

Melodi: Peter Navarro-Alonso, 2005

Artiklen er skrevet af Jesper Moesbøl.