18. udgave af Højskolesangbogen

17. og 18. udgave af Højskolesangbogen

Udgivelsen af 18. udgave af Højskolesangbogen bød blandt andet på 166 nye sange. Ud gik primært historiske og nordiske sange, ind kom morgen- og aftensange. Her kan du læse om nye sange, sangskrivere og forfattere i 18. udgave af Højskolesangbogen.

166 nye sange

18. udgave indeholder 572 sange, hvilket er det samme antal som i 17. udgave. 166 sange blev skiftet ud og erstattet af nye, herunder blandt andet 29 sange på engelsk, inklusiv 5 oversatte danske sange, bl.a. nr. 95 Et jævnt og muntert virksomt liv på jord og nr. 21 Se, hvilken morgenstund, samt 10 tyske sange.

Efter utallige opfordringer kom Kaj Munks Den blå anemone (nr. 262), Der er noget i luften (nr. 217) og Glade jul (nr. 237) for første gang med i Højskolesangbogen i 18. udgave.

Se listen over alle sange

Nye aftensange, morgensange og salmer

Den signede dag bevarede sin traditionelle placering som nr. 1. I øvrigt blev antallet af morgen- og aftensange noget større end tidligere. Antallet af salmer er stort set det samme i 18. udgave som i 17. udgave, men der kom 20 nye salmer ind, blandt andet den meget populære nr. 306 Det dufter lysegrønt af græs, som er gendigtet fra svensk af Johannes Johansen.

Højskolesangbogen blev mere brugervenlig

I 18. udgave blev der introduceret et nyt, bredere afsnit til salmerne; nemlig "Tro". Andre nye afsnitsbetegnelser er: "Liv", "Frihed og fællesskab", "Tidlig vinter", "Tidligt forår", "Sent forår", "Tidlig sommer", "Midsommer", "Højsommer", "Sensommer".

Afsnittene "Advent", "Jul", "Nytår", "Påske" og "Pinse" blev introduceret som underkategorier til temaet "Årets gang". Det alfabetiske register blev suppleret af et temaregister, som gjorde Højskolesangbogen mere brugervenlig og let at finde rundt i.

Historiske sange udgik

Nogle af de gamle, bl.a. ikke længere brugte historiske, bibelhistoriske og sange fra de øvrige nordiske lande, måtte vige pladsen for den fornyelse, som er nødvendig for at holde sangtraditionen levende.

Populære sangskrivere blev bedre repræsenteret

Andre populære sange - måske blandt de lidt yngre - er Livstræet og Jeg ved en lærkerede

Nye forfattere fik taletid

Af helt nye forfattere i 18. udgave kan bl.a. nævnes:

• Martin Brygmann
  • Suzanne Brøgger
  • Johs. Møllehave
  • Janus Kodal
  • Peter Laugesen
  • Astrid Lindgren
  • Sebastian
  • Lars Busk Sørensen

Mange af melodierne blev sat ned, så de egner sig bedre til fællessang - og til glæde for de pianister, der ikke kan transponere. Alle sange fik becifringer, og de er ens i sangbogen og Melodibogen.

Hindsgavlseminaret skabte nye sange

I forbindelse med udgivelsen af den 18. udgave inviterede sangbogsudvalget en række danske sangskrivere og komponister til et idé- og inspirationsseminar på Hindsgavl Slot ved Middelfart. Fem sange fra Hindsgavlseminaret kom med i 18. udgave.

Sangbogsudvalget for 18. udgave

• Carsten Andersen