Nationalfølelsen opstod i guldalderen
Nationalfølelse i gængs forstand opstår i 1800-tallets første halvdel. Den hviler på kærligheden til dansk natur, historie og sprog. Perioden kaldes ofte den danske guldalder. I digtning og malerkunst kommer det danske landskab til at spille en stor rolle; for malerne især det frodige, idylliske østdanske.
Kærligheden skrildres langt hjemmefra
Det er karakteristisk, at en del af tidens digtere især skildrer deres ”Kærlighed til fædrelandet” langt hjemmefra (se fx Kærlighed til fædrelandet). For eksempel er Oehlenschlägers Underlige aftenlufte, der oprindeligt bærer titlen Hjemvee, digtet i Halle, Poul Martin Møllers Rosen blusser alt i Danas have på en rejse til Østen. Det er som om, afstanden til fædrelandet befæster digternes tilhørsforhold til det derhjemme.
Blicher beskriver længslen
Blicher fik først sent lejlighed til en enkelt udenlandsrejse (til Sverige). Længe forinden – i hans Digte, 1814 – udgjorde Hjemvee fællestitlen for seks digte. Lidt skematisk opstiller Blicher i de fem første digte nogle stærke kontraster. Eksempelvis skildrer han nordmanden i Holland, araberen i Schweiz og schweizeren i Paris. Alle længes de tilbage til netop den natur, der er dem fortrolig.
Der var også tale om hjemve for Blicher
At der også for Blicher var tale om hjemve skyldes, at digtene er blevet til, mens han var forvalter på faderes præstegård i Randlev syd for Århus – langt fra den hede, han var vokset op med.