Byen danner ramme om de fleste menneskers liv
Det er værd at notere, hvordan Smedegaard Andersen i de indledende strofer på erfaringsnær vis lader byen være udgangspunktet for oplevelsen af november. Byen fylder ikke meget i hverken Højskolesangbog eller Salmebog, idet den langt overvejende del af ikke mindst salmerne er blevet til i en homogen og fortidig landbrugskultur. En af undtagelserne er Uberørt af byens travlhed, hvor byen vel at mærke er en slags antibillede (”trafikkens tunge brus”, ”støjniveauet stiger”, ”alle jager efter vind”), på baggrund af hvilket man heldigvis kan finde fred i kirken, som er et helle midt i den pulserende by. I både Kirkesangbogen og 100 salmer er der adskillige salmer, der omtaler byen som det naturlige udgangspunkt for det moderne menneskeliv, og i Højskolesangbogen har man gennem de sidste udgaver været bevidst om at opdatere denne rammesætning af det almindelige liv.
Den afsluttede sommerferie er et fælles referencepunkt
I nærværende salme er byen altså ramme om menneskelivet, og skildringen af byens og novembers ”stenlugt” med ”dynger af affald og støv” kulminerer i tredje vers, hvor ”lygternes rovfugleblik” er det uhyggelige subjekt, der på én gang lammer og fastfryser den syngende som en sort/hvid skygge. Inden da har vi i andet vers hørt, at ”sommerens udbrændte drømme” forkuller, hvilket er en stærk opdatering af de gamle sange og salmers tale om det høstarbejde, der en gang optog så stor en procentdel af befolkningen i august og september, mens det i dag snarere er den forgangne sommerferie med dens mange minder, der er vores fælles reference.
Fuglene spiller ofte en central rolle i Smedegaard Andersens tekster
Et sidste motiv, der skal nævnes, er Smedegaard Andersens hyppige og næsten konsekvente brug af fugle-metaforer i hendes salmer (jf. også For vist vil de komme). Hun skriver selv i forordet til På vinger af håb (2012):
Fugle er gamle symboler. De kan varsle død og ulykke, men først og fremmest er de billeder på drømme og håb og på sjælen, der frit svinger sig mod himlen.
Lisbeth Smedegaard Andersen