Teksten hylder forelskelsen og forsvarer fascinationen
Teksten til Sommersang uden sol fremstår i romanen som en slags poetisk opsummering af den kvindelige hovedpersons overvejelser, der blandt andet lyder sådan her:
"Vi behøver vores forelskelser, og hver eneste gang begæret rammer mig som et skybrud, et uterligt vanvid, der kunne elske hvem som helst, er det mest af alt et forvirret udtryk for glæde over, at verden findes."
Derfor er sangen ifølge Pilgaard en alternativ midsommersang: En hyldest til forelskelsen og samtidig et forsvar for den tanke, at man godt må blive fascineret af andre, selvom man er lykkeligt i vej med sin elskede.
Melodien understøtter teksten som en billedramme
Sangen går i C-dur, som komponisten Katrine Muff Enevoldsen har fortalt, er hendes foretrukne toneart, enkel og ligetil som den er at spille i på klaveret, hvilket er hendes instrument. Valget af denne rene og enkle toneart står dermed i tankevækkende kontrast til tekstens kredsen om ting, der let kan føre til bøvl og besvær. At sangen går i tredelt taktart, sådan som fire ud af Enevoldsens fem bidrag til Højskolesangbogen gør, skyldes ikke blot en særlig præference, men også at teksten efter hendes grundige nærlæsning kaldte på netop denne taktart. Denne arbejdsmetode er i god tråd med, hvad Enevoldsen har fremhævet, er hendes melodiers primære funktion: At understøtte teksten som var melodien en billedramme, hvis rolle er at få billedet til at tage sig bedst muligt ud.